JUDr. Marcela Beňová
Počet vyhľadaných dokumentov: 13
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 13
Zoradiť podľa:
- Článek
V súlade so Zmluvou o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii (oznámenie č.185/2004Z.z.), podľa ktorého každý nový členský štát vrátane Slovenskej republiky sa odo dňa pristúpenia k Európskej únii stal účastníkom hospodárskej a menovej únie (EMU – Economic and Monetary Union) sa Slovensko zaviazalo (článok 4 Zmluvy) ako svoju peňažnú menu zaviesť jednotnú menu euro. Slovenská republika po splnení veľmi prísnych ekonomických a hospodárskych kritérií tento svoj záväzok splnila. Úderom prvej sekundy roka 2009, t. j. 1. januára 2009 sa Slovenská republika stala 16. členom eurozóny. Oficiálnou peňažnou menou sa stalo euro a Sk sa stala týmto okamihom historickým platidlom.
- Článek
K najčastejšie využívaným zabezpečovacím inštitútom v procese správy daní patrí záložné právo, zriadením ktorého správca dane môže zabezpečiť už splatnú daň, t. j. daňový nedoplatok, pohľadávku, ako aj istú daňovú pohľadávku, ktorá vznikne v budúcnosti. Podľa novelizovaného znenia § 71 ods. 1 zákona o správe daní s účinnosťou od 1. septembra 2007 môže správca dane zriadiť záložné právo aj k pohľadávke daňového dlžníka.
- Článek
Predbežné opatrenie ako jeden zo zabezpečovacích inštitútov upravených v § 15a zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. slúži na posilnenie procesu vymáhania daňových nedoplatkov. Týmto inštitútom správca dane počas daňovej kontroly obmedzuje dispozičné právo kontrolovaného daňového subjektu s jeho majetkom.
- Článek
Podľa znenia § 64 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. účinného do 31. 8. 2007 vznikali v praxi nezrovnalosti pri aplikácii inštitútu odpustenia daňového nedoplatku. Nebolo jasné, či sa uvedený postup vzťahuje aj na nedoplatok na sankčnom úroku, úroku a pokute alebo len na samotnej dani. Tieto pochybnosti boli odstránené zadefinovaním nedoplatku na účely jeho úľavy alebo odpustenia v § 64 ods. 1 cit. zákona.
- Článek
Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. ako základný procesný predpis, ktorým sú upravené postupy pri výkone správy daní s cieľom správne určiť a zaplatiť daň, prešiel od roku 1993, kedy nadobudol účinnosť, viacerými zmenami. Naposledy bol zmenený a doplnený zákonom č. 215/2007 Z. z. Je to už v poradí 38. novela tohto zákona, ktorá reaguje predovšetkým na zmeny v hmotnoprávnych daňových predpisoch. Vychádza tiež z konkrétnych poznatkov z aplikácie zákona v praxi a legislatívne spresňuje, resp. doplňuje viaceré ustanovenia. Novela nadobúda účinnosť 1. 9. 2007, okrem novozavedeného § 14c a nepriamej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. októbra 2007.
- Článek
Podmienky a postup príslušných orgánov pri poskytovaní, požadovaní alebo prijímaní medzinárodnej spolupráce a pomoci pri správe daní s cieľom zabezpečiť správne vyrubenie a platenie daní s účinnosťou od 1. marca 2007 upravuje zákon č. 76/2007 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Článek
Daňovú kontrolu vykonáva príslušný správca dane prostredníctvom svojich zamestnancov, ktorých poveril na výkon daňovej kontroly. Skutočnosť, že daňovú kontrolu môže vykonať len poverený zamestnanec správcu dane vyplýva z § 15 ods. 5 písm. a) zákona o správe daní, podľa ktorého kontrolovaný daňový subjekt je oprávnený požiadať o predloženie písomného poverenia zamestnanca správcu dane na výkon daňovej kontroly. Daňovú kontrolu spravidla vykonávajú viacerí zamestnanci správcu dane. Je preto irelevantné, či poverením na výkon daňovej kontroly disponuje každý z nich osobitne, alebo sú viacerí zamestnanci správcu dane poverení na jednom dokumente. Vzhľadom na to, že žiadosť o predloženie písomného poverenia patrí medzi práva kontrolovaného daňového subjektu, je predovšetkým v jeho záujme, aby toto právo využil ešte pred samotným fyzickým výkonom daňovej kontroly.
- Článek
Správca dane disponuje v rámci daňovej kontroly pomerne širokými právomocami, ktoré realizuje aj prostredníctvom dokumentov, zasielaných kontrolovanému daňovému subjektu. Daňová kontrola ako jeden z najvýznamnejších nástrojov, ktorými v procese správy daní správca dane overuje tvrdenia, uvedené daňovým subjektom v podanom daňovom priznaní, pozostáva z celého radu úkonov a činností správcu dane, z ktorých niektoré majú povahu bežných procesných úkonov, niektoré však vytvárajú podmienky pre daňové konanie v zmysle jeho legálnej definície.
- Článek
Zákon o správe daní ukladá daňovému subjektu celý rad povinností, na splnenie ktorých správca dane môže upozorniť, ak daňový subjekt nesplnil povinnosť dobrovoľne, resp. včas alebo v plnom rozsahu. Na tento účel slúži inštitút výzvy, ktorú správca dane zasiela daňovému subjektu. Zákon o správe daní v niektorých prípadoch upravuje zaslanie výzvy ako fakultatívny procesný prostriedok, na základe ktorého daňový subjekt môže povinnosť uloženú zákonom dodatočne splniť (napríklad výzva na podanie daňového priznania podľa § 42 cit. zákona), ale v niektorých štádiách konania je zaslanie výzvy pre správcu dane obligatórne (napríklad pri vytýkacom konaní).
- Článek
Daňový subjekt, ktorým môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba, má od začatia podnikania, t. j. od získania povolenia alebo oprávnenia na podnikanie, množstvo povinností. Dôležitú časť z nich upravuje zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Zákon o správe daní je procesnou normou upravujúcou postup správcu dane, daňových subjektov a tretích osôb v konaní u správcu dane, ktorým je daňový úrad, colný úrad a obec. Daňový subjekt má v konaní, ktoré je v určitom štádiu daňovým konaním, zákonom o správe daní upravené práva a povinnosti, ktoré je povinný dodržať, resp. splniť.
- Článek
Zákonom č. 534/2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 584/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, bol s účinnosťou od 1. 1. 2006 novelizovaný zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
- Článek
Od 1. januára 2005 vstúpila do účinnosti novela zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov – zákon č. 679/2004 Z. z. , okrem Čl. I, § 32 ods. 15 a Čl. III bod 2, ktoré nadobudnú účinnosť až 1. júla 2005.
- Článek
Právnická osoba vyplatila v priebehu roka 2004 fyzickej osobe platby vo výške 75 000 Sk. Má právnická osoba uskutočnené platby, z ktorých nezrážala daň, oznámiť miestne príslušnému správcovi dane?