Opatrenia na udržanie zamestnanosti

Vydáno: 44 minút čítania

S účinnosťou od 1. marca. 2009 vstúpili do platnosti viaceré novely zákonov obsahujúce legislatívne zmeny s cieľom čo najviac zabrániť dopadom globálnej finančnej a hospodárskej krízy na občanov Slovenskej republiky. V tomto príspevku, ktorý je rozdelený do dvoch častí, sa autorka zamerala na praktickú aplikáciu ustanovení zákona č. 49/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a zákona č. 311/2001 Z. z., Zákonníka práce v z. n. p.

S účinnosťou od 1. 3. 2009 vstúpili do platnosti viaceré novely zákonov obsahujúce legislatívne zmeny, ktoré schválili poslanci NR SR s cieľom čo najviac zabrániť dopadom globálnej finančnej a hospodárskej krízy na občanov SR. V tomto príspevku, ktorý je rozdelený do dvoch častí sa zameriame na praktickú aplikáciu ustanovení zákona č. 49/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa:

  1. zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o zamestnanosti“) a
  2. zákon č. 311/2001 Z. z., Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“).

Rozoberieme ustanovenia ktoré:

  • by mali zmierniť dopad hospodárskej krízy na zamestnanosť,
  • vytvárajú podmienky k udržaniu zamestnanosti na pracovných miestach u zamestnávateľov, ktorí v dôsledku prevádzkových ťažkostí spôsobených krízou uvažujú o prepúšťaní zamestnancov a o rušení pracovných miest,
  • podporujú zamestnanosť na miestach s nižšími mzdami a samozamestnávanie fyzických osôb.
     

I.  Príspevky na podporu zamestnanosti

Podľa ustanovení zákona o službách zamestnanosti poskytujú príslušné úrady práce sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „UPSVaR“) viaceré príspevky, ktorých cieľom je dlhodobo podporovať zamestnávanie hlavne znevýhodnených občanov na trhu práce a občanov, ktorí majú záujem vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť (pozri tabuľku č. 1).

V súlade s ustanovenými podmienkami v doplnených § 50d zákona o službách zamestnanosti až § 50h zákona o službách zamestnanosti a podľa zmeneného § 53 zákona o službách zamestnanosti(pozri tabuľku č. 2), budú môcť čerpať zamestnávatelia, zamestnanci a osoby začínajúce so samostatnou zárobkovou činnosťou v období od 1. 3. 2009 do 31. 12. 2010:

  1. príspevok na podporu udržania zamestnanosti,
  2. príspevok na podporu vytvorenia nového pracovného miesta,
  3. príspevok ku mzde zamestnanca,
  4. príspevok na podporu samostatnej zárobkovej činnosti,
  5. príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť v oblasti spracovania poľnohospodárskych výrobkov a obchodovania s nimi,
  6. zvýšený príspevok na dochádzku za prácou.

Pri čerpaní príspevkov budú zamestnávatelia, zamestnanci a osoby začínajúce so samostatnou zárobkovou činnosťou spolupracovať s príslušným UPSVaR (informácie sú zverejnené na internetovej stránke www.upsvar.sk). Podľa druhu príspevku pôjde o UPSVaR, v ktorého územnom obvode:

  • má zamestnávateľ sídlo,
  • má fyzická osoba trvalý pobyt, ak je zamestnávateľ fyzickou osobou,
  • sa vytvorí pracovné miesto.

Sumy ovplyvňujúce výšku príspevkov

Výška príspevkov ustanovených v zákone o službách zamestnanosti od 1. 3. 2009 sa odvodzuje od veličín, ktorých sumy sú pre rok 2009 nasledovné:

  • z minimálnej mzdy platnej k 1. 1. 2009 vo výške 295,50 € (8 903 Sk),
  • z priemernej mzdy v hospodárstve SR za I. až III. štvrťrok 2008, vo výške 698,47 € (21 042 Sk podľa ŠÚ SR / 30,1260 = 698,4664 4 €),
  • z celkovej ceny práce z priemernej mzdy v hospodárstve SR za I. až III. štvrťrok 2008, vo výške 943,81 € (28 433 Sk)
  • zo životného minima platného k 1. 1. 2009 podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o životnom minime“) vo výške 178,92 € (5 390 Sk).

Výpočet celkovej ceny práce, ktorá je odvodená z minimálnej mzdy v roku 2009:

Poistenie
%
zamestnávateľ
priemerná mzda
za I. až III. štvrťrok 2008
poistné
zamestnávateľ
%
zamestnanec
poistné
zamestnanec
ZP
10
295,50
29,55
4
11,82
NP
1,4
295,50
4,10
1,4
4,10
StP +StSp
5 + 9
295,50
41,30
4
11,80
IP
3
295,50
8,80
3
8,80
PvN
1
295,50
2,90
1
2,90
RFS
4,75
295,50
14,00
 

Související dokumenty

Súvisiace články

Výber z ustanovení novely zákona o službách zamestnanosti (1. časť)
Výber z ustanovení novely zákona o službách zamestnanosti (2. časť)
Dotácie, podpory a príspevky v jednoduchom účtovníctve alebo pri paušálnych výdavkoch
Príspevky z úradov práce v daňových a účtovných súvislostiach
Rodičovský príspevok – zmeny od 1. júla 2005
Strava poskytovaná zamestnávateľom zamestnancovi a jej oslobodenie od dane
Dohoda o vykonaní práce so zamestnankyňou na rodičovskej dovolenke
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Náklady a záväzky zamestnávateľa v súvislosti s pracovnoprávnymi vzťahmi – zmeny od 1. 7. 2009
Zúčtovanie mzdy
Novela zákona o sociálnom poistení od 1. januára 2008 (II.)
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2008
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci z daňového hľadiska
Brigády študentov a zdaňovanie ich príjmu
Pracovnoprávne vzťahy uzatvorené na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Zamestnávanie cudzincov na Slovensku a povolenie na pobyt
Domácky zamestnanec – pracovnoprávne a daňové aspekty
Príspevky rodičom pri narodení dieťaťa
Dovolenka zamestnanca

Súvisiace otázky a odpovede

Čerpanie sociálneho fondu
Zamestnanie počas poberania rodičovského príspevku
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Zamestnanec vo svojej s. r . o.
Mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Dovolenka naviac ako benefit
Započítaná prax
Zamestnanie konateľa vo vlastnej s. r. o.
Priznanie predčasného starobného dôchodku a vyplatenie odchodného
Zástupca zamestnancov
Príspevok na rekreáciu
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Výpočet nároku za dovolenku za rok 2022_materská dovolenka