Obecné parkovacie politiky a DPH

Vydáno: 11 minút čítania

V ostatnom čase bola mediálna pozornosť venovaná téme parkovacích politík a rôzne obce a mestá v súčasnosti zvažujú rôzne modely regulácie pohybu a parkovania automobilov na ich území. Predpokladanou súčasťou týchto modelov je aj určitá forma spoplatnenia. Pochopiteľne, v danej súvislosti vyvstáva aj otázka, akému režimu by prípadný poplatok mal podliehať z hľadiska DPH. Predmetom tohto článku je poskytnúť stručné zhrnutie základných konceptov, na ktoré je nutné prihliadať pri posudzovaní režimu odplát za parkovanie z hľadiska DPH.

Základný legislatívny rámec

V kontexte parkovacích politík realizovaných obcami a mestami je relevantná najmä otázka, či obce a mestá majú byť v kontexte uskutočňovania parkovacích politík považované za zdaniteľné osoby.

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vymedzuje zdaniteľnú osobu v § 3 ods. 1, v zmysle ktorého je zdaniteľnou osobou „každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť [...] bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti“.

Zdá sa nesporné, že obce a mestá konajú pri výkone svojich parkovacích politík nezávisle a tiež z predchádzajúceho textu vyplýva, že nesmie byť prihliadané na účel alebo výsledky uskutočňovania parkovacích politík (t. j. nie je relevantné, či prevažuje regulačný cieľ alebo skôr ten rozpočtový).

Relevantné potom ostávajú dve otázky, konkrétne:

  1. či vyberanie poplatkov za parkovanie predstavuje ekonomickú činnosť na účely DPH; a ak áno,
  2. či obce, resp. mestá uvedenú ekonomickú činnosť realizujú v postavení zdaniteľných osôb.

Kladná odpoveď na uvedené otázky by znamenala, že v zásade by poplatky za parkovanie mali podliehať režimu DPH [oblasť parkovania nie je oblasťou služieb, ktoré by boli spo

Související dokumenty

Súvisiace články

Dodanie stavebného stroja slovenskou spoločnosťou
Registrácia platiteľa DPH a s ňou súvisiace práva a povinnosti
Prijatá služba z tretej krajiny zdaniteľnou osobou
Prepravné služby tovaru a DPH
Povinnosti pri obchode s tretími krajinami z hľadiska DPH
Komentár k novele zákona o DPH (III.)
Typy registrácie pre DPH – rozdiely, pravidlá, podávanie výkazov
Reťazové obchody v rámci EÚ z hľadiska dane z pridanej hodnoty v roku 2021
Dovoz tovaru z tretieho štátu a registrácia pre daň z pridanej hodnoty
Zrušenie registrácie osoby registrovanej pre daň podľa § 7 a § 7a zákona o DPH
Právny rámec a registrácia skupiny v kontexte dane z pridanej hodnoty
Dôvody nepriznania odpočítania dane z pridanej hodnoty
Prevádzkareň v zahraničí a skupinová registrácia
Zdaňovanie služieb daňou z pridanej hodnoty v roku 2022 (II.)
Nákup služby z USA
Prevádzkareň v zahraničí a skupinová registrácia (II.)
Povinnosti vybraných poskytovateľov platobných služieb a ďalšie legislatívne zmeny v zákone o DPH
Uplatňovanie osobitnej úpravy DPH - režim OSS (One Stop Shop) v roku 2022
Trojstranný obchod z hľadiska dane z pridanej hodnoty

Súvisiace otázky a odpovede

DPH a spätná oprava zakladu dane - 2.cast
FO a prenájom bytu - bytového priestoru vlastnej s.r.o.
Školenie pre zdaniteľnú osobu z EU.
Kladné a záporné položky na faktúre
Darovanie odpísaného vozidla spriaznenej osobe
Náklady spojené s predajom obchodného podielu
Pôžička konateľovi
Príjmy neziskovej organizácie za odídencov
Vklad fyzickej osoby do s. r. o.
Právne služby spojené s likvidáciou dcérskej spoločnosti
Dlhodobý prenájom bytu od FO pre s.r.o.
Automobil a DPH
Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.
DPH s poľskou firmou
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Licenčná zmluva
Úprava odpočítania dane na konci roka 2013 a následne rok 2014
Zvýšenie základného imania z vlastného majetku v a.s. a dopad na dane
Vybudovanie oplotenia na pozemku a vplyv na majetok a dane