Podania pri správe daní a spoplatnenie vybraných druhov podaní

Vydáno: 23 minút čítania

Problematika podaní v súvislosti so správou daní je upravená v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“). Daňový poriadok neupravuje osobitne definíciu „podania“. Inštitút podania úzko súvisí s právom a povinnosťami daňového subjektu pri správe daní.

Podanie je úkonom voči správcovi dane, ktorým daňový subjekt dáva podnet k zahájeniu konania alebo daňového konania. Za podanie sa považuje doručenie rôznych písomností, tlačív, ktoré súvisia so správou daní, ako napr. daňové priznanie, oznámenia vyplývajúce z osobitných predpisov alebo daňového poriadku. Napr. podaním žiadosti o registráciu na predpísanom tlačive sa zahajuje registračné konanie, podaním daňového priznania sa zahajuje konanie na daňovú kontrolu alebo na začatie konania, ak daňový subjekt neodstráni nedostatky daňového priznania, na ktoré bol správcom dane vyzvaný, podaním odvolania sa zahajuje odvolacie konanie a pod. Podanie podľa § 13 daňového poriadku možno urobiť:

  • písomne, ktoré musí byť podpísané osobou, ktorá ho podáva alebo
  • ústne do zápisnice správcu dane alebo
  • elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne.

Podanie sa podáva vecne príslušnému orgánu, ak je vecne príslušným orgánom obec, podanie sa podáva miestne príslušnému správcovi dane, ktorým je obec. Na požiadanie musí byť prijatie podania aj potvrdené orgánom, ktorý ho prijal.

♦ Príklad č. 1:

Daňovník Ján Polesný s trvalým bytom Ružomberok sa rozhodol podať žiadosť vo veci predĺženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2017.

Podanie, ktorým je žiadosť o predĺženie lehoty, je tento daňovník povinný podať miestne príslušnému správcovi dane, ktorým je Daňový úrad Žilina, pobočka Ružomberok. Z predloženého podania musí byť zrejmé, kto ho podáva, v akej veci a čo daňovník, ktorý ho podáva, navrhuje, resp. žiada.

* * *

Náležitosťami podania sú údaje, z ktorých musí byť zrejmé, kto podanie podáva, čoho sa týka a čo sa navrhuje. V prípade, že správca dane zistí, že podanie má nedostatky a z obsahuje nie je zrejmé, v akej veci sa podanie podáva, správca dane vyzve daňový subjekt, aby ho podľa pokynov uvedených vo výzve a v určenej lehote doplnil. Súčasne ho poučí o následkoch spojených s ich neodstránením.

Ak daňový subjekt nedostatky podania v požadovanom rozsahu odstráni v lehote určenej príslušným orgánom vo výzve, považuje sa takéto podanie za podané bez nedostatkov v deň pôvodného podania. Ak daňový subjekt výzve príslušného orgánu nevyhovie v plnom rozsahu a v určenej lehote, považuje sa toto podanie za nepodané a príslušný orgán túto skutočnosť oznámi daňovému subjektu.

♦ Príklad č. 2:

Daňový subjekt doručil správcovi dane podanie, v ktorom žiadal o prehodnotenie správnosti vydaného rozhodnutia na dani z pridanej hodnoty na vrátenie nadmerného odpočtu, ktorým správca dane znížil sumu vrátenia nadmerného odpočtu ako deklaroval platiteľ dane v podanom daňovom priznaní za február 2018. Zároveň v podaní daňový subjekt uviedol aj námietku k postupu správcu dane pri kontrole vrátenia tohto nadmerného odpočtu.

Z obsahu podania nie je zrejmé v akej veci daňový subjekt podáva toto podanie, či ide o podanie odvolania proti rozhodnutiu alebo ide o podanie námietky voči pos

Související dokumenty

Súvisiace články

Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Šiesta novela zákona č. 67/2020 Z. z., ktorou sa zrušuje uplatnenie niektorých opatrení
Spôsoby doručovania písomností daňovým subjektom
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Dobrovoľná registrácia na portáli Finančnej správy SR
Obojsmerná komunikácia
Predĺžená lehota na podanie daňového priznania, elektronická komunikácia so správcom dane
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. 1. 2018 a od 1. 1. 2019 (2. časť)
Elektronická komunikácia daňového subjektu so správcom dane od 1. 1. 2018 a od 1. 7. 2018
Elektronická komunikácia medzi daňovým subjektom a správcom dane od 1. januára 2014
Elektronické podávanie dokumentov a súvisiace povinnosti
Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti po novelách
Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Podávanie prehľadu a hlásenia
Doručovanie účtovnej závierky za rok 2019 do registra účtovných závierok
Oprava dane z príjmov zo závislej činnosti a daňových bonusov v roku 2020
Vybrané opatrenia vlády SR v období pandémie pre zamestnávateľov a zamestnancov
Otázky a odpovede k zákonu o COVID -19

Súvisiace otázky a odpovede

Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie rozhodnutia
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Vyrubenie sankčného úroku
Vymáhanie dane
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Počítanie lehoty
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Bola uložená pokuta nezákonná?
Oslobodenie bytu od dane z bytov
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Zrušenie s.r.o.
Odvody a príkazná zmluva
Predaj výživových doplnkov