V priebehu daňového konania vzniká potreba doručovania písomností daňovému subjektu. Pritom správca dane musí dodržať zákonom predpísaný spôsob doručovania písomností, inak nenastanú požadované právne účinky, ktoré s doručením právna úprava spája. Pokiaľ ide o významné písomnosti, ktoré závažným spôsobom zasahujú do práv a oprávnených záujmov daňového subjektu, prípadne mu ukladajú právne povinnosti, je potrebné doručovať písomnosti do vlastných rúk.
V súvislosti s elektronizáciou verejnej správy bude predmetom tohto článku taktiež doručovanie písomností elektronickými prostriedkami, pričom určité subjekty ustanovené § 14 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") musia obligatórne komunikovať s finančnou správou len elektronickou formou. V prípade, že pobyt daňového subjektu je neznámy a správcovi dane sa nedarí doručiť mu písomnosť, tak môže využiť doručovanie písomností verejnou vyhláškou.
Právna úprava doručovania do vlastných rúk
V § 31 ods. 1 daňového poriadku sú prostredníctvom taxatívneho právneho výpočtu ustanovené prípady, za splnenia ktorých sa doručujú písomnosti správcu dane do vlastných rúk daňového subjektu. Ide o písomnosti, o ktorých tak výslovne ustanovuje daňový poriadok. Tak napríklad, podľa § 92 ods. 3 daňového poriadku sa daňový exekučný príkaz doručuje účastníkom daňového exekučného konania do vlastných rúk, ak je deň doručenia rozhodujúci pre začiatok plynutia lehoty, ktorej nesplnenie by pre adresáta mohlo byť spojené s právnou ujmou. Pritom naplnenie uvedeného predpokladu pre doručovanie písomnosti do vlastných rúk je potrebné posúdiť vždy individuálne. Pokiaľ ide o rozhodnutie v daňovom konaní, proti ktorému je možné podľa § 72 daňového poriadku podať odvolanie, má sa doručiť daňovému subjektu, ktorého sa týka, do vlastných rúk. Takýmto rozhodnutím je napríklad rozhodnutie o zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku, ak tak určí správca dane.
Príklad č. 1:
Správca dane zaslal prostredníctvom pošty daňovému subjektu, ktorým je fyzická osoba daňový exekučný príkaz. Poštový doručovateľ však danú osobu v mieste jej trvalého pobytu nezastihol, a preto sa pokúsil o opakované doručenie písomnosti, ktoré však bolo rovnako neúspešným v danom prípade. Preto poštový doručovateľ uložil zásielku na pošte. Správca dane po uplynutí 30 dní od vrátenia písomnosti začal daňové exekučné konanie na majetok daňového dlžníka, ktorý bol predmetom daňového exekučného príkazu. Konal správca dane v súlade s platným právom?
Ak nebola fyzická osoba, ktorej má byť pís