Ing. JUDr. Ladislav Hrtánek, PhD.

Počet vyhľadaných dokumentov: 25

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 25

Zoradiť podľa:

Zamestnanec - vedúci oddelenia, ktorý má platovú triedu 8, bude dočasne poverený výkonom funkcie riaditeľa odboru, ktorý má platovú triedu 9 (pozn.: všetci riaditelia sú zaradení do platovej triedy 9). Poverenie vystavíme podľa § 9 Zákonníka práce. Pracovnú zmluvu v časti „druh práce“ nebudeme dodatkovať, nakoľko i naďalej zostáva na pozícii vedúceho oddelenia a túto pozíciu máme u neho uvedenú ako druh práce v pracovnej zmluve. Pri odmeňovaní postupujeme podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Naša otázka je, či sa má zamestnancovi upraviť plat na ten čas, keď bude poverený, teda, že ho zaradíme do platovej triedy 9 a upravíme mu príplatok za riadenie alebo mu ponecháme platovú triedu 8, keďže sa mu druh práce v pracovnej zmluve nemení a len mu upravíme príplatok za riadenie.
Vydané: 22. 08. 2024
V oblasti bezpečnosti práce má zamestnávateľ právne povinnosti dané kogentnou právnou úpravou. Pokiaľ si zamestnávateľ tieto právne povinnosti nesplní, má zamestnanec možnosť oznámiť mu daný stav a požadovať od neho okamžité zjednanie nápravy. Zabezpečenie bezpečnosti práce je oprávnením inšpekcie práce, ktorá prostredníctvom inšpektorov môže zabezpečiť rešpektovanie noriem bezpečnosti práce. Preto zamestnanec, ešte pred podaním žalobného návrhu na súd, môže podať podnet na miestne príslušný inšpektorát práce. Taktiež môže zamestnanec podať podnet odborovému orgánu, ktorý má taktiež podstatné oprávnenia v oblasti bezpečnosti práce.
Vydané: 02. 08. 2024
  • Článek
Pokiaľ dôjde k čiastkovej úhrade dane daňovým dlžníkom, môže tento požiadať správcu dane, aby mu napríklad znížil veľkosť zálohu. Prípadne, pokiaľ daňový dlžník uhradí celú výšku svojho daňového dlhu, tak môže správcu dane požiadať o zrušenie záložného práva. Pritom by daňový dlžník mal vedieť preukázať, že daňový nedoplatok správcovi dane už uhradil. O zrušení záložného práva na majetok daňového dlžníka vydáva správca dane rozhodnutie v súlade so zákonom č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok"), ktorý je rámcovou právnou úpravou. Uvedené rozhodnutie musí obsahovať jednotlivé obligatórne obsahové súčasti dané právnou úpravou.
Vydané: 24. 07. 2024
  • Článek
Správca dane musí v prvom rade posúdiť, či podané odvolanie obsahuje všetky obligatórne obsahové súčasti dané právnou úpravou. Pokiaľ áno, tak správca dane posúdi, či podané odvolanie nemožno zamietnuť. Pokiaľ podané odvolanie zamietne, upovedomí o tom daňový subjekt. Pokiaľ sa tak nestane, tak správca dane zváži, či o podanom odvolaní rozhodne v rámci autoremedúry. Predmetné rozhodnutie správcu dane vydané v rámci autoremedúry však musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti, ktoré budú predmetom tohto článku.
Vydané: 24. 07. 2024
  • Článek
Vznik záložného práva správcu dane na majetok daňového dlžníka predstavuje výrazný zásah do jeho vlastníckeho práva. Preto autoritatívne zriadiť záložné právo môže správca dane len rozhodnutím. Uvedené rozhodnutie správcu dane pritom musí obsahovať jednotlivé obligatórne súčasti. Taktiež platí, že proti rozhodnutiu správcu dane možno podať odvolanie, ktoré však nemá odkladný účinok. Vznik záložného práva na majetok daňového dlžníka pritom má súvis aj s konaním o povolenie odkladu platby dane alebo jej úhrady v splátkach, ktoré sa začína na základe žiadosti daňového subjektu.
Vydané: 04. 05. 2024
  • Článek
Správca dane je prvým subjektom, ktorý sa oboznamuje s podaným odvolaním daňového subjektu. Preto je jeho primárnou právnou povinnosťou posúdiť obsah podaného odvolania. Taktiež musí správca dane dôkladne zvážiť, či rozhodne o podanom odvolaní daňového subjektu v rámci autoremedúry v danom prípade. Pokiaľ sa tak však nestane, tak je správca dane povinný vyhotoviť predkladaciu správu. Predkladacia správa musí obsahovať jednotlivé obligatórne obsahové súčasti a predkladá sa odvolaciemu orgánu oprávnenému rozhodovať o podanom odvolaní daňového subjektu.
Vydané: 12. 03. 2024
  • Článek
Predbežné opatrenie predstavuje jeden z úkonov správcu dane, ktorý sa uplatňuje v záujme riadneho platenia daní daňovým subjektom. Pritom predbežné opatrenie môže správca dane uplatniť výlučne rozhodnutím.
Vydané: 19. 01. 2024
  • Článek
Pokiaľ daňový subjekt potrebuje odložiť úhradu dane, môže požiadať príslušnú obec, ktorá je správcom dane, o odklad jej platenia. Rámcovou právnou úpravou, ktorá upravuje proces odkladu platenia dane je zákon č. 563/2009 Z. z. o správe dani (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorú je potrebné obligatórne rešpektovať. Taktiež je potrebné zohľadňovať aj podmienky pre povolenie odkladu dane alebo platenie dane v splátkach, ktoré vydalo Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky. O povolení odkladu platenia dane vydáva správca dane rozhodnutie. Uvedené rozhodnutie musí byť riadne doručené daňovému subjektu a obsahovať jednotlivé obsahové súčasti.
Vydané: 07. 10. 2023
  • Článek
Určovanie dane podľa pomôcok predstavuje špecifické daňové konanie, ktorého cieľom je zabezpečiť podklady potrebné pre správne určenie daňovej povinnosti daňového subjektu.
Vydané: 07. 10. 2023
  • Článek
Pokiaľ príslušný správca dane vykonáva určitý procesný úkon, ktorý má význam pre priebeh daňového konania, tak o ňom vyhotoví zápisnicu v danom prípade. Procesné úkony pritom prebiehajú počas celého daňového konania, a preto je správca dane povinný vyhotovovať zápisnice priebežne. Pritom zápisnica v daňovom konaní musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti. Pokiaľ má určitý účastník daňového konania, môže ním byť napríklad svedok, výhrady voči obsahu zápisnice, tieto sa v zápisnici riadne poznamenajú. V rámci daňového konania môže zamestnanec správcu dane vyhotoviť aj úradný záznam, pokiaľ to uzná za vhodné.
Vydané: 05. 08. 2023
  • Článek
Pokiaľ daňový subjekt nemôže v daňovom konaní robiť jednotlivé procesné úkony, musí mať ustanoveného zástupcu, ktorý tak spraví. Pritom môže ísť napríklad o maloletú osobu alebo osobu, ktorá je zastúpená opatrovníkom. Pritom zástupcu daňového subjektu môže príslušný správca dane ustanoviť výlučne rozhodnutím. Uvedené rozhodnutie musí spĺňať formálne, a aj obsahové náležitosti ustanovené právnou úpravou. Taktiež je potrebné zvážiť okamih, od ktorého nadobúda plnomocenstvo voči správcovi dane právne účinky v konkrétnom prípade.
Vydané: 10. 05. 2023
  • Článek
Pokiaľ prvostupňový správca dane, ktorého rozhodnutie bolo napadnuté odvolaním, nerozhodne o podanom odvolaní v rámci autoremedúry, tak postúpi odvolanie odvolaciemu orgánu.
Vydané: 08. 03. 2023
  • Článek
V priebehu daňového konania môže dôjsť ku vzniku situácie, keď začne trestnoprávne alebo občianskoprávne konanie, ktoré má vzťah ku daňovému konaniu. V takomto prípade príslušný správca dane nemôže ďalej pokračovať v predmetnom daňovom konaní, ale musí ho prerušiť, ak nastali prípady podľa § 22 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), pričom ale riešenie predbežnej otázky je aj predmetom osobitnej právnej úpravy. Pokiaľ ale nejde o uvedené prípady, správca dane si môže urobiť aj vlastný úsudok a na základe neho rozhodnúť. Taktiež môže správca dane podať právne relevantný podnet inému príslušnému orgánu. Jednotlivé postupy konania správcu dane pre riešenie predbežnej otázky sú pritom ustanovené kogentnou právnou úpravou, ktorá musí byť bezvýhradne rešpektovaná. Jednotlivé spôsoby riešenia predbežnej otázky príslušným správcom dane budú predmetom tohto článku.
Vydané: 13. 01. 2023
  • Článek
V rámci priebehu daňového konania je dôkazom aj výpoveď svedka. Pritom správca dane má ešte pred vypočutím svedka právnu povinnosť poučiť ho o možnosti odoprieť výpoveď o jeho povinnosti vypovedať pravdivo a nič nezamlčať a o právnych následkoch nepravdivej alebo neúplnej výpovede. Svedok má teda právo odoprieť svedeckú výpoveď a nemôže vypovedať ohľadne skutočností, ktoré sú utajované, čo ustanovuje aj § 25 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ale taktiež aj osobitná právna úprava. Vzhľadom na aktuálnu mimoriadnu situáciu je možné, aby správca dane využil aj možnosť výpovede svedka prostredníctvom videokonferencie, ak to uzná za vhodné. Preto predpoklady pre právne relevantnú výpoveď svedka budú predmetom tohto článku.
Vydané: 14. 09. 2022
  • Článek
Pri správe daní a poplatkov sa uplatňujú určité podstatné myšlienky, ktoré možno označiť zásadami, a sú dané platnou právnou úpravou. Uvedené zásady správy daní a poplatkov sú ustanovené v § 3 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý je rámcovou právnou úpravou. Uvedené zásady požadujú napríklad rešpektovanie zákonnosti pri každom úkone, ktorý sa vykonáva pri správe daní v danom prípade. Taktiež sa požaduje súčinnosť príslušného správcu dane a daňového subjektu. Preto uvedenie zásad spolu s praktickými príkladmi a riešeniami bude predmetom tohto článku.
Vydané: 30. 07. 2022
  • Článek
Výpoveď svedka predstavuje jeden z dôkazov, ktoré sú využiteľné v daňovom procese. Svedok je za účelom poskytnutia svedeckej výpovede riadne predvolaný správcom dane, pričom v predvolaní je okrem iného presne uvedený aj čas a miesto, kde sa má svedok dostaviť v danom prípade. Svedok má právnu povinnosť dostaviť sa pred príslušného správcu dane a vypovedať pravdivo, inak musí svoju neprítomnosť riadne ospravedlniť. Pritom musí ísť o závažné dôvody, ktoré svedok uvedie a ktoré preskúma správca dane z pohľadu toho, či skutočne ide o podstatné skutočnosti svedka. Pokiaľ sa svedok riadne neospravedlní, tak ho môže správca dane predviesť. Predvedenie však predstavuje podstatný zásah do práv a oprávnených záujmov svedka. Preto bude proces predvedenia svedka a jeho právne predpoklady s uvedením príkladov z praxe s riešeniami predmetom tohto článku.
Vydané: 10. 06. 2022
  • Článek
Platobný výmer je podstatným rozhodnutím správcu dane, nakoľko sa ním vyrubuje výška daňovej povinnosti pre daňový subjekt. Pre vykonateľnosť platobného výmeru je nevyhnutné, aby nastali zákonné predpoklady, ktoré musia byť splnené. V prvom rade musí byť platobný výmer právne súladne doručený do vlastných rúk daňového subjektu. Spôsoby doručovania do vlastných rúk ustanovuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý je rámcovou právnou úpravou. Vykonateľný platobný výmer musí byť právoplatným, teda nemožno proti nemu použiť odvolanie alebo odvolanie už bolo podané, ale nemá odkladný účinok. Preto uvedené predpoklady vykonateľnosti platobného výmeru budú predmetom tohto článku.
Vydané: 11. 04. 2022
  • Článek
Správca dane má právnu povinnosť prijať odvolanie daňového subjektu proti vlastnému rozhodnutiu. Pritom, v prvom rade musí posúdiť podané odvolanie z obsahovej stránky. Taktiež prvostupňový správca dane posúdi právnu správnosť podaného odvolania, predovšetkým či je podanie odvolania možné a či bolo odvolanie podané v odvolacej lehote. Pokiaľ prvostupňový správca dane usúdi, že odvolaniu vyhovie v plnom rozsahu, tak o ňom môže ako v jedinom prípade rozhodnúť v rámci autoremedúry. Uvedené predpoklady pre rozhodovanie v prípade autoremedúry budú predmetom tohto článku.
Vydané: 04. 02. 2022
  • Článek
Platobný výmer predstavuje podstatné rozhodnutie správcu dane vydané v daňovom konaní, nakoľko sa ním vyrubuje daňová alebo poplatková povinnosť u daňového subjektu / poplatníka. Pre svoju právnu relevanciu musí platobný výmer správcu dane obsahovať jednotlivé súčasti, a to obligatórne. Preto budú predmetom tohto článku aj jednotlivé obsahové náležitosti platobného výmeru. Predmetom tohto príspevku bude taktiež problematika jednotlivých podkladov pre vydanie platobného výmeru, nakoľko tieto ovplyvňujú aj jeho obsah. Platobný výmer musí byť daňovému subjektu aj riadne doručený, a preto bude venovaná pozornosť aj doručovaniu platobného výmeru. Splnenie predpokladov obsahu a doručovania platobného výmeru je nevyhnutným predpokladom pre jeho právoplatnosť a vykonateľnosť.
Vydané: 19. 01. 2022
  • Článek
Povolenie daňovej úľavy predstavuje právny inštitút daňového konania, prostredníctvom ktorého príslušný správca dane môže znížiť výšku daňovej povinnosti u daňového subjektu. Ide pritom o oprávnenie správcu dane povoliť takúto úľavu na dani v konkrétnom prípade. Predmetom tohto článku preto bude uvedenie jednotlivých obsahových náležitostí žiadosti daňového subjektu o daňovú úľavu. Taktiež bude venovaná pozornosť aj otázke rozhodnutia, ktorým správca dane povolí daňovú úľavu na dani u daňového subjektu. Uvedené budú prípady, keď správca dane nemôže povoliť úľavu na dani, pretože takýto postup neumožňuje právna úprava. Pritom daňový subjekt nemá právny nárok na povolenie úľavy na dani, a to ani vtedy, keď splní podmienky ustanovené platnou právnou úpravou.  
Vydané: 07. 12. 2021