Účtovnými prípadmi podľa § 2 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) sa označuje účtovanie skutočností o stave a pohybe majetku a záväzkov, rozdiele majetku a záväzkov, výnosoch, nákladoch, príjmoch, výdavkoch a výsledku hospodárenia účtovnej jednotky. O uvedených skutočnostiach sa účtuje ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu. Deň uskutočnenia účtovného prípadu je definovaný v § 2 opatrenia č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“).
Deň uskutočnenia účtovného prípadu
Dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň splnenia dodávky, platby záväzku, inkasa pohľadávky, započítania pohľadávky, postúpenia pohľadávky, prevzatia dlhu, poskytnutia a prijatia preddavku, úhrady úveru alebo pôžičky poskytnutím nového úveru alebo pôžičky, zistenia manka na majetku a záväzkoch, schodku, prebytku majetku, škody na majetku, vkladu do obchodnej spoločnosti a družstva, pohybu majetku vo vnútri účtovnej jednotky a deň zistenia ďalších skutočností vyplývajúcich z osobitných predpisov alebo z vnútorných podmienok účtovnej jednotky, ktoré sú predmetom účtovníctva a ktoré v účtovnej jednotke nastali a účtovná jednotka má k dispozícii potrebné doklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti.
Deň splnenia dodávky
Dňom uskutočnenia účtovného prípadu je aj deň splnenia dodávky. V praxi je častým problémom stanoviť „deň splnenia dodávky“ tak u odberateľa (kupujúceho), ako aj u dodávateľa (predávajúceho), nakoľko Postupy účtovania v PÚ deň splnenia dodávky nedefinujú. Preto je pri stanovení dňa splnenia dodávky potrebné vychádzať z iných právnych predpisov, ktoré deň splnenia dodávky definujú (napr. zo zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p.), na základe ktorých možno deň splnenia dodávky, a teda aj deň uskutočnenia účtovného prípadu stanoviť, napr. dňom splnenia dodávky je deň odovzdania tovaru kupujúcemu alebo prvému prepravcovi, alebo pôjde o deň prevzatia dodávky u kupujúceho, prípadne deň splnenia dodávky sa určí v zmluve po dohode medzi kupujúcim a predávajúcim.
♦ Príklad č. 1:
Účtovná jednotka dňa 8. 6. 2018 prijala tovar od dodávateľa, ale faktúru prijala až 14. 6. 2018.
Účtovným dokladom pre zaúčtovanie vzniku záväzku nemusí byť vždy faktúra, môže to byť dodací list, príjemka tovaru, preberací protokol, potvrdenie o prevzatí tovaru a podobne. To znamená, že účtovná jednotka bude o prijatom tovare účtovať v deň, kedy bola splnená dodávka. Ak dňom uskutočnenia účtovného prípadu bude deň, kedy bol tovar odberateľovi fyzicky dodaný, potom dňom zaúčtovania splnenia dodávky a teda aj dňom uskutočnenia účtovného prípadu bude 8. 6. 2018. V súvislosti s týmto príkladom potom ďalším dňom uskutočnenia účtovného prípadu bude deň úhrady záväzku, ktorý sa zaúčtuje ako úbytok peňažných prostriedkov v hotovosti (výdavkový pokladničný doklad) alebo z bankového účtu (výpis z účtu) a ďalej zánik záväzku. Pri úhrade v hotovosti sa za deň uskutočnenia účtovného prípadu považuje deň, kedy boli peniaze fyzicky dodávateľovi vyplatené. Pri bankovom výpise sa za deň uskutočnenia účtovného prípadu považuje deň, v ktorom došlo k úbytku alebo k prírastku peňažných prostriedkov na bankovom účte a nie deň, v ktorom bol bankový výpis vystavený alebo účtovnej jednotke doručený.
Dodanie tovaru bez faktúry s dodacím listom len v merných jednotkách
Ak by nastal prípad, že účtovná jednotka prijme tovar skôr ako prijme faktúru za tento tovar a spolu s tovarom je doručený len dodací list, na ktorom je dodávaný tovar uvedený len v merných jednotkách alebo v jednotkách množstva, účtovná jednotka prijatý tovar na sklad zaeviduje (zaznamená) len v analytickej evidencii (analytická evidencia je širší pojem, ktorý v sebe zahŕňa aj analytické účty), ktorá bude len v merných jednotkách alebo v jednotkách množstva a do účtovníctva ho zaúčtuje až vtedy, keď dostane faktúru s cenami, ale zaúčtuje ho dňom, kedy bol tovar dodaný.
Ideálny prípad nastáva v prípade, keď tovar aj faktúru prijme odberateľ v rovnaký deň, potom nie je problém stanovenia dňa uskutočnenia účtovného prípadu, pretože ten bude rovnaký. Ak by účtovná jednotka prijala skôr faktúru ako jej bude dodaný tovar, a teda skôr, ako bude dodávka splnená, účtovná jednotka bude účtovať o tovare na ceste prostredníctvom účtu 139 – Tovar na ceste. Na ťarchu účtu 139 sa účtujú prijaté faktúry za dodaný tovar, ktorý účtovná jednotka neprevzala so súvzťažným zápisom v prospech účtu dodávateľa. Pôjde napr. o prípady dodania tovaru podľa § 412 až § 416 Obchodného zákonníka, keď dodávateľ splní dodávku odovzdaním tovaru prvému dopravcovi na prepravu pre kupujúceho. V prospech účtu 139 sa účtuje prevzatie tovaru na sklad alebo do predajne so súvzťažným zápisom na ťarchu účtu 132 – Tovar na sklade a v predajniach.