Cestovné kancelárie a cestovné agentúry sú z hľadiska dane z pridanej hodnoty zdaniteľnými osobami, pretože vykonávajú ekonomickú činnosť. Hlavným predmetom činnosti cestovných kancelárií je poskytovanie služieb cestovného ruchu, prípadne v menšom rozsahu aj dodávanie tovarov doplnkového charakteru.
Výsledný produkt cestovnej kancelárie – zájazd väčšinou pozostáva z viacerých činností (služieb) poskytovaných rôznymi subjektmi na rôznych miestach. Uplatňovanie všeobecných princípov platných pre služby by v tomto prípade bolo dosť komplikované. Pre zjednodušenie zdanenia sa pri týchto službách preto v zákonom vymedzených prípadoch uplatňuje osobitný spôsob zdanenia daňou z pridanej hodnoty.
Bežný a osobitný spôsob zdaňovania
Z princípov DPH vyplýva, že zdaniteľné obchody, na ktoré sa uplatňuje daň z pridanej hodnoty, môžu byť zdaňované v rámci bežného mechanizmu DPH alebo v rámci osobitného režimu, pri ktorom sa uplatňuje rozdielový spôsob zdanenia.
Bežný mechanizmus zdanenia predstavuje takú schému, pri ktorej je z titulu dodania tovaru alebo služby uplatnená DPH (vzniká daňová povinnosť) z predajnej ceny. Zároveň s tým súvisí právo na odpočítanie DPH platiteľom dane pri prijatých zdaniteľných obchodoch súvisiacich s vlastným plnením platiteľa (toto všeobecné pravidlo má výnimky).
Rozdielový – osobitný spôsob zdanenia je založený na zdanení prirážky (marže) predávajúceho, nezdaňuje sa predajná cena. Pri tejto schéme nie je možné odpočítanie DPH z prijatých zdaniteľných obchodov súvisiacich s dodávkami platiteľa zdaňovanými týmto osobitným spôsobom.
Medzi zdaniteľné obchody, pri ktorých môže byť použitý rozdielový spôsob zdanenia, patrí aj poskytovanie služieb cestovného ruchu.
Úprava zdaňovania cestovného ruchu podľa smernice 2006/112/ES
Spoločný systém DPH v rámci EÚ je upravený v súčasnosti smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica“). Táto smernica bola transponovaná do zákonov o DPH jednotlivých členských štátov, teda aj do slovenského zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). V uvedenej smernici sa uvádza v článkoch 306 až 310 osobitná úprava pre cestovné kancelárie, založená na zdanení prirážky.
Podľa článku 306 členské štáty uplatňujú osobitnú úpravu DPH na transakcie cestovných kancelárií, ak tieto vo vzťahu k zákazníkom vystupujú vo vlastnom mene a ak na uskutočnenie cesty využívajú tovar dodaný a služby poskytnuté inými zdaniteľnými osobami. Táto osobitná úprava sa nevzťahuje na cestovné kancelárie, ktoré konajú len ako sprostredkovatelia.
Podľa článku 307 transakcie, ktoré cestovná kancelária uskutoční v súlade s podmienkami ustanovenými v článku 306 na uskutočnenie cesty, sa považujú za poskytnutie jednej služby cestovnej kancelárie zákazníkovi.
Ako vyplýva z článku 308, základom dane a cenou bez DPH pre jednu službu poskytnutú cestovnou kanceláriou je prirážka cestovnej kancelárie, t. j. rozdiel medzi celkovou sumou bez DPH, ktorú zaplatí zákazník, a skutočnými nákladmi cestovnej kancelárie za tovary a služby, ktoré dodajú a poskytnú iné zdaniteľné osoby, ak tieto transakcie priamo slúžia v prospech zákazníka.
Z článku 309 vyplýva, že ak sú transakcie, ktorými poverí cestovná kancelária iné zdaniteľné osoby, uskutočňované týmito osobami mimo EÚ, služby cestovnej kancelárie sa považujú za sprostredkovateľskú činnosť oslobodenú od dane. Ak sa uvedené transakcie uskutočňujú súčasne v rámci EÚ a mimo nej, možno oslobodiť od dane len tú časť služby, ktorá sa týka transakcií mimo územia EÚ.
V článku 310 sa uvádza, že DPH, ktorú cestovnej kancelárii účtujú iné zdaniteľné osoby z transakcií, ktoré sú uvedené v článku 307 a ktoré priamo slúžia v prospech zákazníka, nie je možné v žiadnom členskom štáte odpočítať ani vrátiť.
Uvedené články smernice sú premietnuté do ustanovenia slovenského zákona o DPH, a to ustanovenia § 65, ktoré obsahuje osobitnú úpravu uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry.
Registračná povinnosť pri poskytovaní služieb cestovného ruchu
Zdaniteľná osoba, ktorá podniká v oblasti cestovného ruchu, je pri dosiahnutí obratu 49 790 eur za dvanásť predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov povinná požiadať podľa § 4 zákona o DPH o registráciu za platiteľa DPH. Pri stanovení výšky obratu v zmysle § 4 ods. 7 zákona o DPH je potrebné vychádzať zo zmluvne dohodnutých podmienok, na základe ktorých zabezpečuje cestovná kancelária (ďalej len „CK“) predaj služieb cestovného ruchu.
- Ak CK poskytuje služby vo svojom mene, celá hodnota poskytovaných služieb vstupuje do obratu.
- Ak CK koná v mene inej cestovnej kancelárie a za províziu sprostredkuje predaj jej produktov, do obratu pre povinnú registráciu zahrnie cenu služby sprostredkovania predaja, t. j. dohodnutú províziu.
Zdaniteľná osoba môže aj v prípade, ak nedosiahne uvedenú výšku obratu, požiadať o registráciu pre daň podľa § 4 ods. 2 zákona o DPH (dobrovoľná registrácia).
Osobitná úprava zdanenia
Kedy sa uplatní osobitná úprava
Zákon o DPH ukladá povinnosť uplatňovať osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu CK a cestovným agentúram (ďalej len „CA“), ktoré sú platiteľmi dane a ktoré obstarávajú od iných subjektov služby cestovného ruchu, pričom tieto vo svojom mene predávajú konečným zákazníkom.
Kedy sa neuplatní osobitná úprava
- Osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu neuplatní CK, resp. CA, ktorá predáva alebo nakupuje služby cestovného ruchu v mene a na účet inej osoby.
- Osobitnú