Národná rada SR schválila 12. októbra 2016 zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Zákon je zverejnený v Zbierke zákonov pod číslom 297/2016 Z. z. a účinnosť nadobudne 1. januára 2017 okrem jediného bodu novely, ktorý sa týka oddialenia samozdanenia pri dovoze tovaru a ktorý nadobudne účinnosť už 31. decembra 2016.
Novela prináša tieto najdôležitejšie zmeny a doplnenia:
- Odloženie účinnosti samozdanenia pri dovoze tovaru.
- Nová právna úprava týkajúca sa finančnej kompenzácie za zadržanie nadmerného odpočtu počas výkonu daňovej kontroly.
- Zavedenie právnej fikcie pri uplatňovaní prenosu daňovej povinnosti v stavebníctve.
- Zmeny pri uplatňovaní nároku na odpočítanie dane zahraničnou osobou.
Odloženie účinnosti právnej úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru
K nečakanej zmene dochádza v oblasti samozdanenia tovaru pri dovoze z tretích štátov (štáty mimo Európskej únie). Čitateľom pripomeniem, že zákonom č. 331/2011 Z. z., konkrétne článkom V, bol novelizovaný zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Podľa tejto novely malo byť zavedené samozdanenie pri dovoze tovaru od 1. januára 2013. Ďalšími dvoma novelami zákona o DPH bol termín nadobudnutia úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru zmenený.
Naposledy zákonom č. 360/2013 Z. z. (novela zákona o DPH účinná od 1. januára 2014) bola účinnosť samozdanenia ustanovená na 1. január 2017. Nadobudnutie účinnosti od 1. januára 2017 sa však opätovne odkladá z dôvodu negatívneho vplyvu takejto právnej úpravy na hospodárenie štátu. Podľa dôvodovej správy k novele zákona o DPH je účinnosť samozdanenia pri dovoze tovaru odložená na obdobie, keď štát bude dostatočne pripravený na hotovostný výpadok príjmov štátneho rozpočtu, ktorý mu môže priniesť zavedenie samozdanenia tovaru pri dovoze.
Keďže takúto pripravenosť štátu nie je možné s presnosťou predvídať, novela nezavádza žiaden konkrétny dátum účinnosti, ale dosť zložitou legislatívnou technikou nastavuje účinnosť samozdanenia pri dovoze tovaru v čl. II novely takto:
„...nadobúda účinnosť 1. januára druhého kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom Európska komisia (Eurostat) zverejnila údaje o výške dlhu verejnej správy Slovenskej republiky, podľa ktorých rozdiel medzi horným limitom dlhu verejnej správy ustanoveným pre príslušný rozpočtový rok a aktuálnou výškou dlhu verejnej správy Slovenskej republiky za tento príslušný rozpočtový rok je väčší ako 11 percentuálnych bodov“.
Pre bližšie pochopenie legislatívneho vyjadrenia účinnosti je potrebné uviesť, že v prvom kroku je potrebné vychádzať z výšky horného limitu dlhu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok ustanoveného zákonom č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti. Napr. na rozpočtový rok 2017 je podľa § 12 cit. zákona stanovený horný limit dlhu verejnej správy vo výške 60 % podielu na hrubom domácom produkte. Aby nastala skutočnosť rozhodujúca pre nadobudnutie účinnosti samozdanenia pri dovoze tovaru od 1. januára 2020, musel by Eurostat v roku 2018 zverejniť dlh verejnej správy za rok 2017 nižší ako 49 % (k vyhláseniu Eurostatom o výške dlhu dochádza v októbri a toto vyhlásenie sa týka výšky dlhu za predchádzajúci kalendárny rok).
Dá sa predpokladať, že v kalendárnom roku, keď nastane uvedená skutočnosť, od ktorej závisí účinnosť právnej úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru, bude príslušnými orgánmi zverejnená o tejto skutočnosti informácia. Podnikateľská verejnosť bude mať rok na to, aby sa na túto zmenu pripravila.
Čo znamená pojem „samozdanenie pri dovoze tovaru“
Zdaniteľná osoba pri prepustení tovaru do colného režimu voľný obeh nemusí DPH viažucu sa k dovezenému tovaru platiť ihneď pri dovoze colnému orgánu, ale DPH priznáva a platí prostredníctvom daňového priznania.
Právo EÚ:
Zaviesť právnu úpravu samozdanenia pri dovoze tovaru umožňuje členským štátom ustanovenie článku 211 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica o DPH“). Zavedenie samozdanenia pri dovoze tovaru nie je pre členský štát EÚ povinné. Pre informáciu uvádzam, že členské štáty EÚ musia do svojej národnej legislatívy transponovať povinné ustanovenia smernice. Dobrovoľné ustanovenia smernice o DPH členské štáty môžu, ale nemusia prevziať do svojej národnej legislatívy. Niektoré dobrovoľné ustanovenia poskytujú podnikateľom zjednodušené pravidlá v určitej oblasti uplatňovania DPH, avšak pre štát môžu predstavovať riziko, a preto každý členský štát pristupuje s veľkou opatrnosťou k týmto dobrovoľným ustanoveniam. Častokrát sa tak stáva vtedy, ak určitú zjednodušenú úpravu má zavedenú väčšina členských štátov.