Podnikatelia nezapísaní v obchodnom registri a fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje skutočné výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva a sú povinní dodržiavať zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrenie MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v JÚ“).
Ku dňu skončenia účtovného obdobia sú povinní:
- vykonať kontrolu správnosti vedenia účtovníctva,
- vykonať inventarizáciu majetku a záväzkov,
- zaúčtovať uzávierkové účtovné operácie,
- uzatvoriť účtovné knihy,
- zostaviť účtovnú závierku.
Kontrola správnosti vedenia účtovníctva
V rámci overenia správnosti vedenia účtovníctva je potrebné:
- skontrolovať správnosť otvorenia účtovných kníh,
- skontrolovať náležitosti všetkých účtovných dokladov, ich zaúčtovanie v peňažnom denníku a v ostatných účtovných knihách,
- skontrolovať účtovné zápisy v peňažnom denníku, t. j. všetky položky peňažného denníka a posúdiť správnosť účtovania jednotlivých príjmov a výdavkov z pohľadu zákona o dani z príjmov,
- skontrolovať analytickú evidenciu v pomocných účtovných knihách,
- opraviť zistené chyby.
Kontrola správnosti otvorenia peňažného denníka k prvému dňu účtovného obdobia, t. j. k 1. 1. 2018 spočíva v kontrole prevedenia konečných zostatkov peňažných prostriedkov v hotovosti, na účtoch v bankách a priebežných položiek z roku 2017 ako začiatočných stavov. Pri kontrole správnosti otvorenia knihy pohľadávok, knihy záväzkov a ostatných pomocných kníh je potrebné skontrolovať prevod konečných zostatkov v členení podľa jednotlivých položiek.
Jednou zo základných zásad účtovníctva je, že každý účtovný prípad musí byť doložený účtovným dokladom (§ 6 ods. 1 zákona o účtovníctve), resp. účtovanie účtovných prípadov v účtovných knihách sa vykoná len na základe účtovných dokladov (§ 6 ods. 2 zákona o účtovníctve). Účtovný doklad musí obsahovať náležitosti vymedzené v § 10 ods. 1 zákona o účtovníctve.
Keďže jednoduché účtovníctvo je daňovo orientované, pri kontrole účtovných zápisov v peňažnom denníku je okrem kontroly formálnej správnosti, úplnosti a preukázateľnosti potrebné posúdiť aj správnosť účtovania jednotlivých položiek príjmov a výdavkov z hľadiska zákona o dani z príjmov.
Kontrola účtovania v ostatných účtovných knihách spočíva v kontrole súladu účtovania v knihe pohľadávok a v knihe záväzkov s § 5 Postupov účtovania v JÚ, v pomocných knihách zložiek majetku a záväzkov s § 6 Postupov účtovania v JÚ a v pomocných knihách záväzkov z pracovnoprávnych vzťahov s § 7 Postupov účtovania v JÚ. V prípade platiteľa dane z pridanej hodnoty je potrebné skontrolovať aj účtovanie DPH, ktoré musí byť v súlade s § 19 Postupov účtovania v JÚ.
Pri oprave zistených chýb v účtovných knihách je potrebné postupovať podľa § 34 zákona o účtovníctve, ktorý ustanovuje, že ak účtovná jednotka zistí, že niektorý účtovný záznam je neúplný, nepreukázateľný, nesprávny alebo nezrozumiteľný, je povinná vykonať opravu na základe interného účtovného dokladu, a to tak, aby bolo možné určiť zodpovednú osobu, ktorá vykonala opravu, deň jej vykonania a obsah opravovaného účtovného záznamu pred opravou a po nej.
Inventarizácia majetku a záväzkov
Povinnosť vykonania inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov ukladá účtovným jednotkám § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve. Spôsob vykonania, základné pravidlá a termíny jej vykonania, účtovné záznamy dokladujúce jej vykonanie a výsledky ustanovujú § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. Vykonaním inventarizácie sa podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva. Konkrétne postupy, harmonogramy, menovanie inventarizačných komisií, vzory používaných výstupov a iné špecifiká by mala mať účtovná jednotka stanovené vo vnútornom predpise na vykonanie inventarizácie.
Inventarizáciou sa overuje či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou:
- fyzickou – pri hmotného majetku, zásobách v jednotkách množstva, a to spočítaním, vážením, meraním, pri niektorých druhoch nehmotného majetku, napr. cenných papieroch v listinnej podobe, pri ceninách a finančnej hotovosti,
- dokladovou – pri pohľadávkach, záväzkoch, finančných investíciách a pod., pričom správnosť sa overí na základe účtovných dokladov, listín, zmlúv a účtovných zápisov,
- kombinovanou – kombináciou dokladove