S účinnosťou od 1. 4. 2015 bol schválený zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odbornom vzdelávaní“), ktorý upravil systém odborného vzdelávania pre žiakov stredných odborných škôl. Tento zákon nahradil zákon č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Rozširuje pôvodný systém odborného vzdelávania o systém tzv. „duálneho vzdelávania“ pre učebné a študijné odbory s rozšíreným počtom hodín praktického vyučovania stredných odborných škôl. Zámerom tohto systému je riešiť problematiku slabej uplatniteľnosti absolventov vybraných odborov na trhu práce, a tým nedostatok kvalifikovaných pracovných síl pre potreby krytia výpadku pracovných síl v týchto odboroch z dôvodu odchodov pracovníkov do dôchodku resp. pre potreby zabezpečenia ďalšieho ekonomického rastu a zníženie nezamestnanosti mladých.
Cieľom zavedenia systému duálneho vzdelávania na Slovensku je zvýšiť flexibilitu školského systému vo vzťahu k potrebám trhu a umožniť zamestnávateľom aktívne sa podieľať na odbornej príprave žiakov s cieľom vychovať si odborne pripravených zamestnancov pre svoju spoločnosť, prípadne odvetvie.
Na dosiahnutie tohto účelu boli vytvorené dva motivačné predpoklady. Prvým bol ten, aby príprava na povolanie prebiehala v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov a druhým bola motivácia pre zamestnávateľa vstúpiť do odborného vzdelávania.
Obe motivácie boli posilnené novým zákonom o odbornom vzdelávaní a novelizačnými článkami napr. Zákonníka práce a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“). Z týchto zákonov vyplýva, že zamestnávateľ, pre ktorého sa žiak pripravuje na povolanie, môže poskytovať žiakovi finančné a hmotné zabezpečenie.
Z dôvodu väčšej podpory duálneho vzdelávania zo strany zamestnávateľov, ale aj žiakov sú spresnené alebo zavedené rôzne motivačné faktory, a to predovšetkým zo strany rôznych daňových úľav, ktoré sú však účinné až od 1. 9. 2015. Posun účinnosti daňových úprav je z dôvodu, že sú naviazané na nového absolventa strednej odbornej školy, s ktorým zamestnávateľ uzatvára zmluvu podľa zákona o odbornom vzdelávaní ešte pred nástupom do prvého školského ročníka, t. j. školského roka začínajúceho od 1. 9. 2015.
Motivačné faktory sú zohľadnené predovšetkým v nasledovných oblastiach.
Zníženia základu dane zamestnávateľa
Ide práve o úpravu obsiahnutú v § 17 ods. 37 ZDP, kde sa základ dane zamestnávateľa, ktorý poskytuje žiakovi praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania znížil o paušálnu sumu vo výške:
- 1 600 € ročne na žiaka, ktorý sa vzdeláva u zamestnávateľa 200 až 400 hodín ročne a
- 3 200 € ročne na žiaka, ktorý sa vzdeláva u zamestnávateľa nad 400 hodín ročne.
Navrhovanou daňovou úľavou sa zamestnávateľom poskytujúcim praktické vyučovanie v duálnom systéme vzdelávania čiastočne vykompenzuje strata, ktorá im vznikne z rozdielu súčtu povinne poskytnutého finančného a hmotného zabezpečenia a minimálnej výšky nákladov na financovanie praktického vyučovania, ktorá predstavuje sumu nákladov na mzdy a platy pedagogických zamestnancov, pod vedením ktorých vykonávajú žiaci praktické vyučovanie a úspory na dani, ktorá im vznikne uplatnením týchto nákladov ako daňového výdavku.