Doručovanie písomností v pracovnoprávnych vzťahoch

Vydáno: 8 minút čítania

Právny poriadok Slovenskej republiky priznáva právnu relevanciu určitým písomnostiam vtedy, keď sú doručené svojmu adresátovi. Preto je právne významné doručenie verejnoprávneho aktu, napríklad súdneho rozhodnutia, ale aj súkromnoprávneho úkonu, napríklad odstúpenia od zmluvy. V rámci pracovného práva je doručenie určitých písomností takisto nesmierne významné a preto je inštitút doručenia písomností výslovne upravený v zákone č. 311/2001 Z. z., Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“).

Problematika doručovania písomností je v Zákonníku práce formulovaná vo všeobecnom ustanovení – § 38. Na lepšie pochopenie celej problematiky je však nevyhnutné poznať aj vybrané konkrétnejšie ustanovenia pracovnoprávneho kódexu, napríklad tie, ktoré upravujú jednotlivé typy skončenia pracovného pomeru.

Vyššie spomínaný § 38 formuluje pomerne široko okruh písomností, na ktoré sa vzťahujú pravidlá o doručovaní. Ide o písomnosti zamestnávateľa, ktoré sa týkajú vzniku, zmeny a skončenia pracovného pomeru, ako aj písomnosti týkajúce sa vzniku, zmeny a zániku povinností zamestnanca, ktoré vyplývajú z pracovnej zmluvy. Môže ísť napríklad o výpoveď, okamžité skončenie pracovného pomeru, návrh dohody o zmene pracovných podmienok, etc. Pre úplnosť musíme dodať, že Zákonník práce pod písomnosťami rozumie aj tie dokumenty, ktoré sa týkajú vzniku, zmeny alebo zániku práv a povinností, ktoré vyplývajú z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomer

Související dokumenty

Súvisiace články

Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2021 (2. časť)
Vymeriavací základ a sadzby poistného na sociálne poistenie v roku 2017
Platenie poistného na sociálne a zdravotné poistenie do verejnoprávnych fondov od 1. 1. 2017
Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (1. časť)
Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (2. časť)
Transpozícia smernice ATAD 1 a zmeny v zdaňovaní fyzických osôb (2. časť)
Trinásty a štrnásty plat (príjem zo závislej činnosti)
Stravovanie zamestnancov ako daňový výdavok
Zdaňovanie príspevkov zo sociálneho fondu
Odstupné pri skončení pracovného pomeru
Podmienky nároku na odchodné
Plnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím
Výpočet a účtovanie sociálneho poistenia a preddavkov na zdravotné poistenie zamestnancov (1. časť)
Podávanie prehľadu a hlásenia
Oslobodenie nepeňažného príjmu – ubytovanie zamestnancov
Oprava dane z príjmov zo závislej činnosti a daňových bonusov v roku 2020
Covid 19 v pracovnoprávnych vzťahoch
Mimoriadne a dočasné zrovnoprávnenie zamestnávateľov v súvislosti COVID-19? Náhrada mzdy vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca pre všetkých zamestnávateľov
Nárok zamestnanca na peňažné plnenie v súvislosti s výskytom koronavírusu

Súvisiace otázky a odpovede

Náhradné doručovanie podľa Zákonníka práce
Výpoveď pre neplnenie predpokladov alebo požiadaviek?
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Mzdové náležitosti zamestnanca pacujúceho v obci
Výkaz nedoplatkov zo zdravotnej poisťovne
Rozhodnutie o organizačných zmenách
Návrat z materskej dovolenky
Náhrady zamestnancom
Práca nadčas pri striedačoch
Pracovná pohotovosť
Strava zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení
Práva majiteľov súkromných medicínskych centier.
Zníženie mzdy na 60% priemerného zárobku
Zamestnanec a biometrické údaje
Použitie motorového vozidla zamestnávateľa na služobné a súkromné účely
Jazykový kurz pre zamestnanca
Príspevok zamestnávateľa na DDS
Cestovné náhrady zamestnancov pracujúcich v zahraničí
Musí mať prevádzkovateľ polikliniky praktického lekára iba v pracovnom pomere?
Zrušenie prevádzkarne