Založenie európskej spoločnosti v členských štátoch EÚ

Vydáno: 29 minút čítania

Zámerom autorov tohto článku je oboznámiť podnikateľskú verejnosť s významom a právnym postavením európskej spoločnosti, spôsobom jej zdaňovania a možnosti jej založenia v členských štátoch Európskej únie vrátane založenia v Slovenskej republike.


Zámerom autorov tohto článku je oboznámiť podnikateľskú verejnosť s významom a právnym postavením európskej spoločnosti, spôsobom jej zdaňovania a možnosti jej založenia v členských štátoch Európskej únie vrátane založenia v Slovenskej republike.

Európska spoločnosť má latinský názov (Societas Europea, ďalej len „SE“), je akciovou spoločnosťou, ktorej podnikanie je postavené na práve Európskeho spoločenstva za účelom uľahčiť voľný pohyb kapitálu v rámci celej Európskej únie a zjednotiť právne normy obchodných spoločností v EÚ.

Snaha o čiastočnú harmonizáciu a koordináciu v oblasti dane z príjmov korporácií vyústila do schválenia nariadenia Rady č. 2157/2001 z 8. októbra 2001 o stanovách európskej spoločnosti (ďalej len „nariadenie“), ktoré zavádza nový inštitút európskeho obchodného práva, tzv. európsku spoločnosť. Nariadenie je priamo aplikovateľné v jednotlivých členských štátoch a jeho pravidiel sa môžu dovolávať jednotlivci priamo pred vnútroštátnymi súdmi jednotlivých členských štátov. Uvedené nariadenie je na komunitárnej úrovni doplnené Smernicou Rady č. 2001/86, ktorou sa doplňuje štatút európskej spoločnosti s ohľadom na zapojenie zamestnancov. Cieľom smernice je dosiahnuť harmonizáciu vnútroštátnych právnych úprav regulujúcich zapojenie zamestnancov do činnosti európskej spoločnosti, pričom sa tým rozumie najmä informovanie, konzultácie a účasť zamestnancov v dozorných orgánoch týchto spoločností. Nielen uvedená smernica, ale aj nariadenie predpokladá, že jednotlivé členské štáty príjmu vlastnú právnu úpravu, ktorou budú doplnené základné pravidlá komunity.

Prednosti, resp. výhody tejto formy podnikania sa prejavili aj v počte založených európskych spoločností, ktoré založili alebo zakladajú v prevažnej miere veľké nadnárodné spoločnosti. Vzhľadom na skutočnosť, že prvé SE začali vznikať až začiatkom roka 2006, na konci roka 2007 ich bolo podľa štatistiky EÚ založených približne 100.

V našom právnom systéme upravuje postavenie európskej spoločnosti zákon č. 562/2004 Z. z. o európskej spoločnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 562/2004 Z. z.“).

Hlavným cieľom európskych zákonodarcov bolo zaviesť, s ohľadom na dokončenie jednotného európskeho trhu, jednotnú úpravu subjektov (spoločností) na ňom pôsobiacich, čo by malo zvýšiť nielen jeho efektívnosť, ale tiež konkurencieschopnosť EÚ ako celku. Spoločnosti so štatútom európskej spoločnosti teda dostávajú možnosť reorganizovať, kombinovať a vytvárať celoeurópske štruktúry aktivít. Ďalej tiež získali možnosť bez akýchkoľvek legislatívnych prekážok presúvať sídlo a modifikovať organizačnú štruktúru v rámci EÚ a Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EHS). Tento typ spoločnosti tiež získal tzv. právo usadzovania, ktoré je v komunitárnom práve zakotvené v článku 43 a 48 Zmluvy o Európskych spoločenstvách.

Transformácia SE do národných legislatív znamená pre spoločnosti s celoeurópskymi aktivitami výrazné zníženie nákladov, pretože eliminuje finančne nákladné a rozsiahle siete dcérskych spoločností, ktoré sa riadia rozdielnym obchodným právom jednotlivých členských štátov. Jej zavedenie tiež výrazne zjednodušuje cezhraničné fúzie a cezhraničné presuny sídiel spoločností. SE je tiež významným prínosom i pre japonské či americké firmy, ktoré môžu podnikať prostredníctvom týchto spoločností na európskom trhu efektívnejšie.
 
 

Charakteristika európskej spoločnosti


Medzi základné výhody SE v porovnaní s bežnou formou po

Související dokumenty

Súvisiace články

Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte "Závislý zástupca"
Daňové aspekty investícií a podnikania v Kazachstane
Zdaňovanie príjmov po úmrtí fyzickej osoby
Tvorba a čerpanie nedeliteľného fondu a rezervného fondu
Použitie podielu 2 % dane za rok 2007
Tiché spoločenstvo z daňového a účtovného aspektu
Zmeny v zdaňovaní príjmov fyzických osôb od 1. januára 2008
Predaj podniku fyzickej osoby alebo možnosti nakladania s ním
Zdanenie podielových listov
Daňové a odvodové povinnosti konateľov, spoločníkov a členov dozorných rád v s. r. o.
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Zmenka ako cenný papier a platobný prostriedok z účtovného a daňového hľadiska
Daňovníci, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie
Použitie podielu 2 % dane na osobitné účely za rok 2006
Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb a DPH
Zmluva o dielo z pohľadu dane z príjmov
Nepeňažný vklad do základného imania obchodnej spoločnosti
Zdaňovanie príjmov občianskych združení

Súvisiace otázky a odpovede

Pobočka zahraničnej súkromnej vysokej školy
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Zlúčenie dvoch s.r.o.
Odpočet daňovej straty po zlúčení spoločností
Zrušenie s.r.o.
Navýšenie základného imania
Vyplatenie podielu na zisku v s.r.o. za rok 2012 a odvody
Započítanie vzájomných pohľadávok spoločníka a konateľa a aj zamestnanca
Preplácanie nákladov podľa zmluvy a ich zdaňovanie
Rozdelenie zisku
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Odstupné pri zrušení zmluvy
Odstupné zo zrušenia zmluvy
Prevoditeľnosť obchodného podielu
Ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov
Omylom vystavená faktúra
Potrebuje občianské združenie - športový klub živnostenský list pre prenájom športoviska tretím osobám?
Výplata dividend na vlastnú akciu
Predaj obchodného podielu