Súčinnosť (spolupráca) tretích osôb je jednou z dôležitých skutočností na účely správneho určenia dane alebo rozdielu dane, ako aj jej vyrubenia alebo rozdielu správcom dane daňovému subjektu, ale aj v prípade vymáhania daňového nedoplatku. Súčinnosť tretích osôb je obsiahnutá v ustanovení § 32 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p.
Všeobecná informácia o súčinnosti tretích osôb
Súčinnosť (spolupráca) tretích osôb je jednou z dôležitých skutočností na účely správneho určenia dane alebo rozdielu dane, ako aj jej vyrubenia alebo rozdielu správcom dane daňovému subjektu, ale aj v prípade vymáhania daňového nedoplatku. Súčinnosť tretích osôb je obsiahnutá v ustanovení § 32 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“).
Podľa tohto ustanovenia tretími osobami v rámci súčinnosti na uvedené účely sú orgány ako napr. súdy, orgány štátnej správy, štátne kontrolné orgány, notári. Osoby, ktoré majú listiny z úradnej moci alebo vzhľadom na predmet svojej činnosti alebo iné osoby, ktoré majú listiny alebo iné dokumenty, ktoré môžu byť dôkaznými prostriedkami pri správe daní, sú povinné oznamovať ich správcovi dane v prípade, že výsledok ich (kontrolnej) činnosti môže odhaliť aj neplnenie daňovej povinnosti daňového subjektu, alebo na výzvu správcu dane.
Niektoré subjekty ako sú banky, poisťovne sú podľa osobitného zákona (napr. zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v z. n. p.) povinné oznamovať správcovi dane infor- mácie o daňovom subjekte aj bez výzvy správcu dane, teda vždy, ak vznikne taká skutočnosť, ktorá môže mať vplyv na správne určenie dane alebo rozdielu dane. Napr. banka je povinná oznámiť zriadenie alebo zrušenie každého bankového účtu, poisťovne sú povinné prvýkrát za rok 2007 (legislatívne upravené zákonom č. 215/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o správe daní s účinnosťou od 1. septembra 2007) oznamovať každú výplatu poistných plnení, ktoré majú charakter príjmu alebo výnosu, a to do 30 dní po skončení príslušného kalendárneho roka, to znamená, že za rok 2007 boli poisťovne povinné nahlásiť príslušnému správcovi dane výplaty takýchto poistných plnení do 30. januára 2008.
Na základe výzvy správcu dane sú tretie osoby povinné oznamovať požadované údaje (napr. pošty, orgány spojov, vydavatelia tlače, verejní prepravcovia, obvodný úrad príslušný na vedenie matrík vo veci daňového konania). Na výzvu správcu dane sú povinné poskytnúť informácie aj zdravotné poisťovne, Sociálna poisťovňa, doplnková dôchodková poisťovňa a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
Povinnosť poskytnúť informácie o vyplatených príjmoch iným osobám (len fyzickým osobám) v rámci súčinnosti tretích osôb sa vzťahuje aj na podnikateľov, ktorým vznikne alebo vznikla táto oznamovacia povinnosť podľa § 32 ods. 5, 9, 14 a 15 zákona o správe daní. Oznamovacie povinnosti sú dôležitými informáciami pri správe daní pre iné daňové subjekty a sú dôležitým prvkom na odhaľovanie daňových únikov. Nemenej významné sú všetky ostatné získané informácie, na základe ktorých správca dane dodatočne vyrubí daň alebo rozdiel dane.
Z dôvodu rozsiahlej problematiky o súčinnosti tretích osôb, v článku sa zameriam na plnenie najnovšej oznamovacej povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vrátane stálej prevádzkarne podľa § 32 ods. 15 zákona o správe daní účinnej od 1. júla 2005.
Informácie o vzniku oznamovacej povinnosti
Doplnenie ďalšej oznamovacej povinnosti pre fyzické osoby a právnické osoby vrátane stálej prevádzkarne do § 32 ods. 15 zákona o správe daní vyplynulo ako jednoznačná povinnosť Slovenskej republiky z členstva v Európskej únii (rovnako tak pre všetky členské štáty EÚ) transponovať do vnútroštátneho práva smernicu Rady č. 2003/48/ES o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov (ďalej len „smernica“) s platnosťou od 1. júla 2005. Účelom a konečným cieľom smernice je umožniť, aby úrokový príjem z úspor v podobe výplaty úrokov vyplácaný tuzemskou právnickou alebo fyzickou osobou (vyplácajúci zástupca) fyzickým osobám (nerezidentom), ktoré majú sídlo mimo územia SR, t. j. sú daňovníkmi členského štátu EÚ a ich závislých území alebo aj daňovníkmi tretích štátov uvedených v prílohách č. 2 a 3 zákona o správe daní, bol zdanený v súlade s právnymi predpismi v štáte trvalého bydliska tejto fyzickej osoby. Stručne povedané, aby každý takýto príjem bol zdanený a daň z tohto príjmu bola príjmom rozpočtu štátu, kde má táto osoba bydlisko alebo kde je daňovníkom.
Pre úplnosť problematiky poznamenávam, že smernica okrem oznamovacej povinnosti pre subjekty, ktoré takýto príjem vyplácajú, poukazujú alebo pripisujú na účet prijímateľa ako konečného príjemcu, zahŕňa aj postup a spôsoby dosiahnutia cieľa smernice, t. j. zdanenie každého takéhoto úrokového príjmu v štáte trvalého pobytu fyzickej osoby. Tento cieľ sa podľa smernice dosiahne prostredníctvom automatickej výmeny informácií o vyplatení úrokového príjmu medzi členskými štátmi. Dosiahne sa aj ustanoveným spôsobom zdaňovania vyplateného úrokového príjmu podľa smernice v prípadoch, keď členské štáty v smernici uvedené, závislé územia a tretie štáty, ktoré pristúpili k uplatňovaniu smernice na základe rozhodnutia Rady ES o uzavretí dohody medzi príslušným (tretím) štátom a Európskym spoločenstvom, ale nepristúpili k automatickej reciprocite (výmene) týchto informácií. Smernica následne poskytuje fyzickej osobe, ktorej úrokový príjem bol vyplatený alebo pripísaný na jej účet z krajín neuplatňujúcich recipročnú výmenu pri oznamovace