Finančný lízing v jednoduchom účtovníctve v kocke

Vydáno: 10 minút čítania

Pod pojmom finančný prenájom v zmysle § 2 písm. s) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov sa rozumie obstaranie hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému majetku z prenajímateľa (lízingovej spoločnosti) na nájomcu (podnikateľa), je súčasťou celkovej sumy dohodnutých platieb za dodržania týchto podmienok.

Pod pojmom finančný prenájom v zmysle § 2 písm. s) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sa rozumie obstaranie hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému majetku z prenajímateľa (lízingovej spoločnosti) na nájomcu (podnikateľa), je súčasťou celkovej sumy dohodnutých platieb za dodržania týchto podmienok:

  • Vlastnícke právo bez zbytočného odkladu po skončení finančného prenájmu prechádza na nájomcu.
  • Doba trvania finančného prenájmu musí byť minimálne vo výške 60 % z doby odpisovania stanovenej v § 26 ods. 1 ZDP a nie menej ako 3 roky alebo ak je predmetom prenájmu pozemok, doba trvania nájmu pozemku je najmenej 60 % doby odpisovania hmotného majetku zaradeného do odpisovej skupiny 4. V prípade postúpenia nájomnej zmluvy za nezmenených podmienok na nového nájomcu táto podmienka platí na zmluvu ako celok. Minimálna doba odpisovania majetku vo finančnom prenájme v jednotlivých odpisových skupinách je takáto:
Odpisová skupina

Doba odpisovania hmotného majetku

Minimálna doba odpisovania majetku
vo finančnom prenájme
1
4 roky  =   48 mesiacov
3 roky   =   36 mesiacov
2
6 rokov =  72 mesiacov
3,6 roka  =   44 mesiacov
3
12 rokov = 144 mesiacov
7,2 roka =   87 mesiacov
4
20 rokov = 240 mesiacov
12 rokov  = 144 mesiacov

Pri nedodržaní uvedených podmienok nájomca je povinný zvýšiť základ dane v tom zdaňovacom období, v ktorom neboli dodržané podmienky finančného prenájmu, o rozdiel medzi odpismi vypočítanými podľa § 26 ods. 8 ZDP a odpismi vypočítanými podľa § 27, resp. § 28 ZDP za celú dobu trvania prenájmu [§ 17 ods. 26 písm. a) ZDP]. Toto neplatí, ak sa lízing prevedie na nového majiteľa bez zmeny podmienok lízingu.
 
Hmotný majetok prenajatý formou finančného prenájmu (okrem pozemkov) nájomca odpíše počas doby trvania prenájmu do výšky 100 % hodnoty istiny zistenej podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Výška odpisu sa určí rovnomerne pomernou časťou pripadajúcou na každý kalendárny mesiac doby prenájmu zvýšenej o náklady súvisiace s obstaraním predmetu prenájmu vynaložené nájomcom do doby zaradenia tohto majetku do užívania. V zmysle § 26 ods. 9 ZDP ročný odpis sa určuje s presnosťou na celé kalendárne mesiace počnúc mesiacom, v ktorom boli splnené podmienky na začatie odpisovania, t. j. mesiac, v ktorom bol prenajatý majetok poskytnutý nájomcovi v súlade so zmluvou. Takže v roku začatia a v roku ukončenia odpisovania možno uplatniť ročné odpisy iba vo výške pripadajúcej na toto zdaňovacie obdobie v závislosti od počtu kalendárnych mesiacov, počas ktorých podnikateľ využíval majetok na dosahovanie, zabezpečovanie a udržovanie prímov. Predmet finančného lízingu vykazuje v účtovníctve ako svoj majetok nájomca (nie prenajímateľ, ako to bolo do konca roka 2003).
 
Ďalšia dôležitá zmena pri finančnom lízingu platná od 1. 1. 2004 spočívala v tom, že boli zrušené všetky limity uplatnenia daňových výdavkov súvisiacich s takýmto spôsobom obstarania majetku (hlavne automobilov). Nájomné za veci s právom kúpy prenajatej veci podnikateľ zahrnie do daňových výdavkov bez obmedzenia, to znamená vo výške skutočného, zmluvne dohodnutého nájomného.
 
Výdavky spojené s obstaraním majetku formou finančného lízingu môžeme rozčleniť takto:
  • Administratívne poplatky za vypracovanie lízingovej zmluvy – sú súčasťou celkových zmluvne dohodnutých platieb (istiny), do daňových výdavkov ich podnikateľ zahrnie prostredníctvom odpisov v zmysle § 26 ods. 8 ZDP. Na základe usmernenia MF SR č. MF/009465/2005-721, uverejneného vo Finančnom spravodajcovi č. 5/2005, ak podnikateľ zahrnul tento poplatok v zdaňovacom období roka 2004 do daňových výdavkov jednorazovo, je uznaný za daňový v tomto období.
  • Administratívne poplatky súvisiace so spracovaním kúpnej zmluvy – sú taktiež súčasťou obstarávacej ceny majetku (istiny), v daňových výdavkoch ich podnikateľ uplatňuje rovnomerne formou odpisov.
  • Odpisy z hodnoty istiny – uplatňujú sa rovnomerne počas celej doby trvania lízingu (§ 26 ods. 8 ZDP). Vo všeobecnosti istinu u nájomcu (podnikateľa) tvorí celková suma dohodnutých platieb znížená o nerealizované finančné náklady (nájomné), pričom pod nerealizovanými finančnými nákladmi rozumieme budúce finančné náklady. Na druhej strane u prenajímateľa (lízingová spoločnosť) predstavujú nerealizované finančné výnosy, pričom nerealizovanými finančnými výnosmi sú budúce finančné výnosy vypočítané prenajímateľom. Platí pravidlo, že suma istiny u nájomcu sa rovná sume istiny u prenajímateľa.
  • Úrok – pri finančnom prenájme sa zahrnuje do daňových výdavkov podnikateľa v zmysle § 19 ods. 3 písm. o) ZDP v súlade s účtovnými predpismi počas celej doby trvania nájmu. Túto finančnú prirážku tvorí rozdiel medzi celkovou dohodnutou sumou platieb a odpismi uplatnenými nájomcom.
  • Daň z pridanej hodnoty – nie je súčasťou obstarávacej ceny (istiny), do daňových výdavkov ju podnikateľ zahrnuje na základe splátkového kalendára v prípade, ak nemá nárok na jej odpočet.
  • Kúpna cena po ukončení lízingu – je súčasťou celkových, zmluvne dohodnutých platieb, t. j. obstarávacej ceny nájomcu, preto sa zahrnuje do daňových výdavkov postupne prostredníctvom odpisov. Po ukončení finančného prenájmu a úhrade kúpnej ceny prenajímateľovi prechádza vlastnícke právo k prenajatému majetku z prenajímateľa na nájomcu.

Podkladom na účtovanie a úhradu jednotlivých splátok je tzv. splátkový kalendár vyhotovený prenajímateľom, ktorý obsahuje špecifikáciu mesačných splátok. Súčasťou splátok býva u automobilu obstaraného formou finančného lízingu aj havarijné poistenie, prípadne povinné zmluvné poistenie.

Spôsob účtovania finančného prenájmu v jednoduchom účtovníctve upravuje opatrenie MF SR č. 23586/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania v JÚ“), konkrétne §10a (naposledy novelizovaný s účinnosťou od 1. 1. 2006).

V deň prevzatia majetku nájomca účtuje v knihe záväzkov a v knihe dlhodobého majetku záväzok z finančného prenájmu v ocenení, ktoré sa rovná výške istiny. Náklady súvisiace s obstaraním predmetu finančného prenájmu tvoria súčasť ocenenia majetku.

V deň splatnosti dohodnutých platieb v knihe záväzkov sa účtuje záväzok vo výške splatného finančného nákladu a v peňažnom denníku sa zaúčtuje úhrada dohodnutej platby.
 
V rámci uzávierkových účtovných operácií v peňažnom denníku sa účtuje odpis majetku obstaraného finančným prenájmom podľa § 14 Postupov účtovania v JÚ. 
 
Ak je ocenenie majetku v cudzej mene, prepočíta sa ocenenie majetku, ako aj ocenenie záväzku z istiny v účtovníctve nájomcu na slovenskú menu kurzom vyhláseným Národnou bankou Slovenska platným ku dňu prevzatia majetku. V deň splatnosti dohodnutých platieb v knihe záväzkov nájomcu sa zaúčtuje záväzok vo výške splatného finančného nákladu prepočítaným kurzom Národnej banky Slovenska platným ku dňu splatnosti. V peňažnom denníku sa zaúčtuje úhrada dohodnutej platby v slovenskej mene, ktorá sa ocení kurzom príslušnej banky platným v deň úhrady. Kurzové rozdiely, ktoré vzniknú pri jednotlivých splátkach, sa zaúčtujú podľa § 15 ods. 4 Postupov účtovania v JÚ ako posledné položky v peňažnom denníku pred vyčíslením súčtov príjmov a výdavkov.
 
Predčasné ukončenie finančného prenájmu – v deň odovzdania majetku prenajímateľovi z dôvodu predčasného ukončenia finančného prenájmu nájomca účtuje vyradenie v zostatkovej cene v knihe dlhodobého majetku a v knihe záväzkov účtuje zánik zostatku záväzku, ktorý vznikol z finančného prenájmu. Prípadné finančné vysporiadanie medzi nájomcom a prenajímateľom sa zaúčtuje v peňažnom denníku nájomcu.
 
Postúpenie finančného prenájmu – ak dôjde k postúpeniu nájomnej zmluvy na nového nájomcu za rovnakých podmienok, aké boli dohodnuté v pôvodne uzatvorenej nájomnej zmluve, nájomcovi nevyplýva povinnosť upravovať základ dane.

Uvedené skutočnosti sa vzťahujú na zmluvy o finančnom prenájme, ktoré boli uzatvorené po 1. 1. 2004.

Príklad:
V januári 2004 podnikateľ uzatvoril s lízingovou spoločnosťou zmluvu o finančnom prenájme osobného motorového vozidla, v tomto mesiaci bol predmet prenájmu aj odovzdaný nájomcovi. Podnikateľ je platiteľom DPH.
 Obstarávacia cena vozidla:
439 411,80 Sk + DPH 83 488,20 Sk
Zvýšená splátka vopred:
175 764,70 Sk + DPH 33 395,30 Sk
 
Dohodnutá kúpna cena:
1 000 Sk + DPH 119 Sk
 
Spracovateľský poplatok:
4 706,70 Sk + DPH 894,30 Sk
Doba trvania lízingu:        36 mesiacov
Splatnosť zvýšenej splátky: 7. 1. 2004
Splatnosť spracovateľského poplatku:
5. 2. 2004
Splatnosť riadnych lízingových splátok:
podľa splátkového kalendára.

Pozn.: Údaje v tabuľkách sú v Sk.

 
Osobný automobil
Základ
DPH
Spolu
Obstarávacia cena vozidla
439 411,80
83 488,20
522 900,00
Spracovateľský poplatok
4 706,70
894,30
5 601,00
Povinné poistenie
0,00
0,00
0,00
Havarijné poistenie
43 139,25
 
43 139,25
Finančný výnos
44 422,34
8 440,25
52 862,59
Spolu
531 680,09
92 822,75
624 502,84
 
Osobný automobil
Základ
DPH
Spolu
Vopred zaplatená časť obstarávacej ceny
175 764,70
33 395,30
209 160,00
Dohodnutá kúpna cena
1 000,00
190,00
1 190,00

 

Počet termínov splátok
Dátum


Mesačná časť istiny
Finančný výnos
Základ dane spolu
DPH


Povinné poistenie
Havarijné poistenie
Mesačná splátka
1
7.   1. 2004
5.   2. 2004
175 764,70
4 706,70
 
175 764,70
4 706,70
33 395,30
894,30
 

Související dokumenty

Súvisiace články

Ukončenie lízingu a jeho vplyv na základ dane
Úroky z lízingu v jednoduchom účtovníctve
Účtovanie finančného prenájmu (lízingu) – 2. časť
Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve od 1. januára 2006
Zmeny v jednoduchom účtovníctve od 1. januára 2005
Finančný prenájom a jeho zmeny od 1. januára 2005
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve v príkladoch
Požičovňa náradia
Prenájom karavanu a daňové výdavky
Finančný prenájom v jednoduchom účtovníctve
Nájom nebytových priestorov
Technické zhodnotenie prenajatého majetku
Účtovanie dotácie na úhradu nájomného
Úvery a pôžičky v jednoduchom účtovníctve
Účtovná závierka k 31. decembru 2018 v sústave jednoduchého účtovníctva
Softvér z hľadiska dane z príjmov
Účtovanie miezd v sústave jednoduchého účtovníctva (1. časť)
Postup pri zmene spôsobu uplatňovania výdavkov
Účtovanie platieb platobnými kartami v jednoduchom účtovníctve

Súvisiace otázky a odpovede

Leasing v JÚ
Ako je možné odpísať nevymožiteľnú pohľadávku v jednoduchom účtovníctve?
Zaradenie investičného majetku
Odpis pohľadávky nezapísanej u reštrukturalizačného správcu
Odpočítanie DPH zaplatenej v Poľsku
Komisionálny predaj v jednoduchom účtovníctve
Vystavenie faktúry pre súkromnú osobu-nepodnikateľa
Ochranné pracovné pomôcky
Zábezpeka za zapožičaný predajný stojan
Účtovanie kancelárskych potrieb a odbornej literatúry
Kúpa mobilného telefónu
Koncesionárske poplatky
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Účtovanie stravných lístkov v JÚ
Vyradenie IM neodpísaného (opotrebenie)
Odpisy IM
Majetok v prenájme a odpisy
Výmena kotla a garážovej brány na budove
Účtovníctvo neziskovej organizácie
Odpisovanie hmotného majetku