Spoločnosť s ručením obmedzeným, mesačný platiteľ DPH, fakturuje služby do zahraničia, v dôsledku čoho má každý mesiac nadmerný odpočet DPH. Za mesiac november 2019 mala spoločnosť nárok na odpočet DPH (cca 200 000 eur), ale žiadala naspäť približne o 160 000 eur menej, než mala nárok. Tento rozdiel vznikol v dôsledku toho, že niektoré faktúry boli zaúčtované s nesprávnym typom DPH, a tak neboli obsiahnuté v DPH priznaní a kontrolnom výkaze.
Keď firma zistila chybu, rozhodla sa vyžiadať si naspäť DPH aj z týchto faktúr. Ako má firma v tomto prípade postupovať? Firma disponovala faktúrami už v novembri, takže právo na odpočet DPH vznikol už v novembri – teda by mohla podať dodatočné DPH priznanie za november. Na druhej strane sa chyba zistila až teraz, takže by spoločnosť mohla žiadať o DPH až za aktuálny mesiac. Keďže spoločnosť faktúrami disponovala už minulý rok, podľa zákona o DPH by nemala mať právo preniesť odpočet DPH do nasledujúceho roka. Aké riešenie je v tomto prípade správne?
Podľa § 16 ods. 4 písm. a) zákona č. 563/2009 Z. z.