Daná je zahraničná firma, registrovaná podľa § 5 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). V decembri vystavila faktúru na tovar so slovenskou, 10 percentnou daňou z pridanej hodnoty (DPH) pre slovenského odberateľa s významnou sumou (ako jedinú faktúru zo slovenským IČ DPH v tom mesiaci). V januári DPH aj zaplatila. Následne zistila, že dodanie tovaru sa netýka územia Slovenska, daňová povinnosť vznikla v zahraničí. Firma preto vystavila opravnú faktúru podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH, ktorou „zrušuje“ pôvodnú faktúru a vystavila aj riadnu faktúru so zahraničnou IČ DPH dodávateľa. Kedy a ako môže firma žiadať zaplatenú DPH naspäť? Vystavená faktúra nie je dokladom o oprave základu dane podľa § 25, takže spoločnosť nemôže postupovať podľa § 53. V januári firma nedodala tovar ani službu v tuzemsku, takže v januári by nemohla žiadať DPH naspať v slovenskom DPH priznaní, lebo spĺňa podmienky § 55a ods. 2, preto by mala postupovať podľa § 55b. Prípadne, v budúcnosti môže žiadať o DPH v mesiaci, ktorom dodala tovar alebo službu v tuzemsku. Alebo by sa malo podať dodatočné daňové priznanie za december a opravná faktúra priznať v decembri? Pretože, podľa nás, v kontrolnom výkaze by sa to malo priznať v decembri podľa § 78a ods. 2 písm. c), keďže dodanie bol v decembri. V dodatočnom priznaní k DPH by sa uviedli sumy do riadkov 1 a 2 s mínusom, čím by v podstate vynulovali celé DPH priznanie. Ktoré riešenie je správne?
Kedy a ako môže firma žiadať zaplatenú daň z pridanej hodnoty naspäť
Vydáno:
2 minúty čítania
Podľa § 78 ods. 2 zákona DPH do 25 dní po skončení každého zdaňovacieho obdobia je povinný podať daňové priznanie platiteľ regist