Vybrané mimoriadne opatrenia v daňovej a účtovnej oblasti v súvislosti so šírením koronavírusu

Vydáno: 57 minút čítania

NR SR v rámci prijímania opatrení na zmiernenie dopadov šírenia pandémie koronavírusu prijala na návrh vlády SR aj osobitný zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon“). Tento zákon bol následne v priebehu apríla 2020 novelizovaný dvakrát, a to:

  • Zákonom č. 75/2020 Z. z., keď touto novelou boli do zákona doplnené opatrenia v oblasti príslušníkov finančnej správy, odkladu splátok spotrebiteľského úveru a úveru poskytnutému malému podnikateľovi – fyzickej osobe, a opatrenia v oblasti bezkontaktných platieb.
  • Zákonom schváleným vládou SR na jej zasadnutí dňa 16. apríla 2020, keď touto novelou boli v daňovej a účtovnej oblasti významne zmenené skôr prijaté zmeny alebo doplnené nové opatrenia zmierňujúce dopady pandémie (zmeny prijaté v zákone touto jeho druhou novelou sú v texte vyznačené kurzívou).

Obidve novely zákona nadobúdajú účinnosť dňom ich vyhlásenia.

Predmet úpravy a časová pôsobnosť opatrení vo finančnej oblasti

Zákon upravuje opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti ministerstva financií SR a ich cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie vzniknutej z dôvodu ochorenia COVID-19.

Časová pôsobnosť opatrení je obmedzená, a to počas obdobia:

  • od 12. marca 2020 (vyhlásenie mimoriadnej situácie podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva),
  • do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda SR mimoriadnu situáciu odvolá (ďalej len „obdobie pandémie“) a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.

Ak si to vyžiada mimoriadna situácia, zákon splnomocňuje vládu SR na predĺženie obdobia uplatňovania opatrení podľa tohto zákona, a to prostredníctvom vydania špeciálneho nariadenia vlády SR.

Rozsah vybraných úprav vo finančnej oblasti

Zákon vo svojich ustanoveniach obsahuje úpravy v oblasti:

  • správy daní,
  • dovozu tovaru,
  • štátnej služby príslušníkov finančnej správy,
  • dane z motorových vozidiel,
  • správnych poplatkov,
  • účtovníctva,
  • dane z príjmov,
  • používania registračných pokladníc,
  • colnej a pri presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi,
  • dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní,
  • miestneho poplatku za rozvoj,
  • miestnych daní a miestneho poplatku,
  • finančnej pomoci,
  • dohľadu nad finančným trhom,
  • rozpočtových pravidiel,
  • vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly,
  • majetku verejnej správy.

Ďalej podrobne uvedieme len vybrané úpravy v daňovej oblasti bez opatrení v miestnych daniach, v správe daní, v účtovnej oblasti, pri poskytovaní finančnej pomoci malým a stredným podnikom a v oblasti rozpočtových pravidiel a finančnej disciplíny, tak ako sú v zákone obsiahnuté po jeho novelizáciách.

Opatrenia v oblasti dane z príjmov

Medzi opatrenia na zmiernenie negatívnych následkov pandémie bol v rôznych obmenách zaraďovaný aj „odklad“ podania daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2019. Štandardná lehota na podanie daňového priznania je podľa § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, t. j. do 31. 3. 2020.

Do uplynutia tejto lehoty však bola vyhlásená vládou SR tzv. pandémia, a to presne 12. 3. 2020. Vláda SR v zastúpení MF SR v spolupráci s FR SR priebežne upravovali termín a podmienky podávania daňových priznaní vrátane splatnosti dane, a to tak, aby sa vyšlo v tomto období pandémie v ústrety daňovým subjektom (odklad lehoty do 31. 5. 2020, resp. odpustenie sankcií za podanie daňového priznania a zaplatenie dane najneskôr do 30. 6. 2020 – nariadenie vlády SR č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov).

Legislatívne riešenie prijaté v zákone jednoznačne pre obdobie pandémie špeciálne upravuje odklad lehoty na podanie daňového priznania, v dôsledku čoho nebude dôvod vyrubovať sankcie za podanie daňového priznania po 31. 3. 2020 až do obdobia skončenia pandémie, resp. za zaplatenie dane v tomto období. Schválením zákona s takýmto legislatívnym riešením sa v zásade stráca opodstatnenie skôr prijaté nariadenie vlády SR č. 48/2020 Z. z.

Podanie daňového priznania k dani z príjmov (§ 21) a daňové preplatky (§ 10a a § 12 ods. 4 a 5)

Podľa § 21 ods. 1 zákona sa zavádza výlučne špeciálna lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov, a to až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

V rovnakej lehote musí daňovník, dedič alebo osoba podľa § 35 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), daň z príjmov aj zaplatiť.

Samozrejme, ide o daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie počas obdobia pandémie, čo spĺňa aj daňové priznanie podávané za zdaňovacie obdobie roka 2019, ktorého lehota na podanie uplynula 31. 3. 2020, t. j. po 12. 3. 2020 (začiatok obdobia pandémie).

Uvedený špeciálny a všeobecný odklad lehoty na podanie daňového priznania sa teda týka daňovníka, ktorý:

  • podal daňové priznanie v lehote do 31. 3. 2020,
  • oznámil v lehote do 31. 3. 2020 správcovi dane odklad lehoty na podanie daňového priznania najneskôr do 30. 6. 2020, resp. do 30. 9. 2020 (§ 49 ods. 3 ZDP),
  • nepodal daňové priznanie v lehote do 31. 3. 2020 s cieľom využiť následné odpustenie prípadných sankcií sa podanie daňového priznania a zaplatenie dane v lehote najneskôr do 30. 6. 2020 v súlade s nariadením vlády SR č. 48/2020 Z. z.

Zavedením tejto novej špeciálnej lehoty na podanie daňového priznania v období pandémie sa následne pre obdobie pandémie upravili aj ďalšie súvisiace oblasti platného ZDP, a to:

  • v podanom daňovom priznaní v tejto novej lehote môže daňovník aj poukázať podiel zaplatenej dane po splnení všetkých podmienok určených v § 50 ZDP,
  • platenie preddavkov na daň z príjmov, na základe poslednej známej daňovej povinnosti, t. j. daňovej povinnosti za zdaňovacie obdobie roka 2018; v prípade daňovníkov fyzických osôb dosahujúcich príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, dňom nasledujúcim po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania určenej týmto osobitným zákonom, začína nové preddavkové obdobie, v ktorom sa vypočítajú preddavky splatné podľa § 34 ZDP na ďalšie preddavkové obdobie,
  • možnosť neplatenia preddavkov na daň splatných v období pandémie pri poklese tržieb najmenej o 40 % – doplnené do zákona jeho druhou novelou v § 24a,
  • možnosť podania opravného daňového priznania do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania určenej týmto osobitným zákonom, vrátane daňovníkov, ktorí daňové priznanie podali v lehote do 31. 3. 2020,
  • lehota na vrátenie daňového preplatku po podaní daňového pri

Související dokumenty

Súvisiace články

Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti po novelách
Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2021
Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov FO za rok 2022
Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2024
Predĺžená lehota na podanie daňového priznania, elektronická komunikácia so správcom dane
Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2020
Opravná účtovná závierka
Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby v roku 2019
Lehoty na podávanie daňových priznaní k dani z príjmov, hlásení a prehľadov k dani z príjmov zo závislej činnosti (1. časť)
Zníženie základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke
Účtovná závierka v podvojnom účtovníctve za rok 2021
Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2021
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Príklad na vyplnenie daňového priznania s výkladom k jednotlivým riadkom daňového priznania
Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Novely daňového poriadku v roku 2023
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Zmeny v tlačivách daňových priznaní k dani z príjmov FO za rok 2018
Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca súvisiace s ukončením obdobia pandémie

Súvisiace otázky a odpovede

Dodatočné daňové priznanie a pokuta
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Pokuta za oneskorené podanie daňového priznania
Odvody a príkazná zmluva
Dodatočné daňové priznanie
Oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb
Daňový bonus SZČO
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Príjem hotovosti za prenájom majetku v s.r.o.
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Zrušenie s.r.o.
Prevádzkovanie záložne a ERP
Oznamovacia povinnosť
Registrácia na daňovom úrade
Použitie daňových preplatkov
Oznamovacia povinnosť - úroky účtované do daňových nákladov
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Daňový dopad záporného goodwillu