Bezpečnosť osobných údajov pri práci z domu

Vydáno: 11 minút čítania

Opatrenia, ktoré sú zavádzané od potvrdenia ochorenia COVID 19 zasahujú nielen do pracovnoprávnych vzťahov. Mnohí zamestnanci začali pracovať z domu, formou tzv. home office. Home office ako inštitút nebol v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) bližšie rozpracovaný, a to do času prijatia zákona č. 66/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 66/2020 Z. z.“).

Zákonom č. 66/2020 Z. z. bol do Zákonníka práce včlenený § 250b, ktorý ustanovuje možnosť zamestnávateľa prikázať prácu z domu (z domácnosti) zamestnanca, ak:

  • ide o činnosť, u ktorej je to možné a
  • ak práca na pracovisku nie je možná, nevyhnutná, prípadne je riziková z dôvodu prevencie šírenia prenosnej choroby a
  • zamestnanec takýto výkon práce z domácnosti prípadne bezdôvodne odmieta (dohoda strán pritom nie je týmto ustanovením vylúčená).

Taktiež sa ustanovuje právo zamestnanca na výkon práce z domácnosti, a to za podmienky, že:

  • povaha práce to umožňuje a
  • nebránia tomu vážne prevádzkové dôvody (napr. potreba prítomnosti časti zamestnancov na pracovisku).

Treba poznamenať, že zavedenie home office pre viac zamestnancov (prípadne pre celú firmu) nie je také jednoduché a ide o určitý proces, ktorý so sebou prináša povinnosti pre zamestnávateľa i v oblasti ochrany osobných údajov a ich bezpečnosti. Pri práci z domu pritom hrozí vyššie riziko úniku, straty osobných údajov, či iné bezpečnostné incidenty, ktoré môžu mať dopad na ochranu osobných údajov. Zamestnávatelia by preto mali zvýšiť ochranu osobných údajov a poučiť zamestnancov o manipulácii s nimi v domácom prostredí.

Tento článok pojednáva o povinnostiach zamestnávateľa súvisiacich so zabezpečovaním ochrany osobných údajov pri práci z

Související dokumenty

Súvisiace články

Agentúrne zamestnávanie a GDPR
Pokyn zamestnávateľa na celofiremné testovanie zamestnancov
Cloud computing a ochrana osobných údajov v ňom
Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov
Osobné údaje v pracovnoprávnych vzťahoch
Novela Zákonníka práce účinná od 1. septembra 2007 (I.)
Archivácia podnikovej dokumentácie
Vznik dočasnej pracovnej neschopnosti v ochrannej lehote
Antidiskriminačné a individuálne pracovnoprávne spory podľa nového CSP
Futbalový klub – právna forma Združenie (klub) a daňové priznanie
Sú odmeny právne nenárokovateľné?
Výška členského príspevku
Zodpovednosť predávajúceho za vady tovaru a záručná doba
Hmotná zodpovednosť zamestnancov
Zdaniteľná osoba - občianske združenie a povinnosť registrácie pre daň z pridanej hodnoty
Vymeriavací základ a sadzby poistného na sociálne poistenie v roku 2017
Platenie poistného na sociálne a zdravotné poistenie do verejnoprávnych fondov od 1. 1. 2017
Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (1. časť)
Zverejňovanie osobných údajov

Súvisiace otázky a odpovede

Zamestnanec a biometrické údaje
Zrážky zo mzdy zamestnanca
Zodpovednosť zamestnávateľa pri použití súkromného motorového vozidla
Odvody a príkazná zmluva
Zodpovednosť školy za škodu spôsobenú deťmi materskej školy
Sprístupnenie a zverejnenie informácií
Pracovný poriadok
Zmluva o prevzatí dlhu
Pracovné voľno zamestnanca na odvoz družky do pôrodnice a späť
Práva majiteľov súkromných medicínskych centier.
Mzdové náležitosti zamestnanca pacujúceho v obci
Výkaz nedoplatkov zo zdravotnej poisťovne
Ochrana osobných údajov - registrácia IS
Návrat z materskej dovolenky
Internet na pracovisku
Náhrady zamestnancom
Práca nadčas pri striedačoch
Pracovná pohotovosť
Strava zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení
Súčinnosť tretích osôb