Novely zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením COVID-19

Vydáno: 70 minút čítania

Legislatívne úpravy zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej ľudskej choroby COVID 19 (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“) formou noviel k tomuto zákonu si vyžiadala naliehavosť až okamžité a účinné riešenia zamerané na zmiernenie dopadov pandémie na podnikateľské prostredie v širšom rozsahu a aj v iných oblastiach ako poskytuje toho času platný zákon č. 67/2020 Z. z.

Nakoľko šírenie tohto vírusu spôsobuje priame negatívne dopady na európsku aj domácu ekonomiku, bolo nevyhnutné prijať a spresniť ďalšie opatrenia na zmiernenie týchto dopadov pre fyzické osoby – nepodnikateľov, podnikateľov i zamestnancov.

Legislatívnymi opatreniami cit. zákona sa poskytne pomoc podnikateľom (fyzickým a právnickým osobám) v období pandémie, kedy nie sú schopní načas platiť svoje záväzky a taktiež budú odbremenení od určitých administratívnych úkonov.

Okrem tohto zákona, ktorý upravuje právne vzťahy počas pandémie vo finančnej oblasti vrátane daňovej oblasti bol schválený zákon aj v oblasti justície, zdravotníctva, Zákonníka práce, v sociálnej oblasti, v školstve a v poľnohospodárstve. Zákony boli vydané a priebežne podľa potreby sa vydávajú a dopĺňajú tiež usmernenia v oblastiach hospodárstva, ktorých sa pandémia dotkla najviac. Na zmiernenie následkov spôsobených pandémiou boli vydané a ešte aj budú vydané nariadenia vlády SR, ktorými sa zavádzajú strategické opatrenia v danej oblasti hospodárstva.

V rámci uplatňovania zákona č. 67/2020 Z. z. v praxi a v oblastiach, ktoré tento zákon upravuje sa zistilo, že zákon neupravuje ustanovenia správy daní a hmotnoprávnych zákonov, ktoré podnikateľská verejnosť (okrem tých, ktoré upravuje) očakávala (napr. dodržanie lehoty na vrátenie daňových preplatkov z daňových priznaní dane z príjmov podaných do 31. 3. 2020 za zdaňovacie obdobie 2019, stanovenie preddavkov na daň v období pandémie), a ktorých dodržanie podľa daňového poriadku a hmotnoprávnych predpisov (zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. – ďalej len „ZDP“, miestne dane zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. – ďalej len „zákon o ERP“) sa dotkla najviac. Rovnako podnikateľská verejnosť požadovala aj zmiernenie dopadov pandémie s možnosťou odkladu splácania úverov pre spotrebiteľov, fyzické osoby – podnikateľov a malých a stredných podnikov, aby sa z nich nestali dlžníci a následne exekúcie od veriteľov – bánk a ich za doplnenie do zákona č. 67/2020 Z. z. Došlo tiež k spresneniu niektorých prekážok v štátnej služby príslušníkov finančnej správy podľa zákona o finančnej správe, tiež zmeny pri správe pohľadávok štátu, ako aj zabezpečenie plynulého financovania štátu prostredníctvom emisie štátnych cenných papierov v roku 2020, ktoré sa nebudú započítavať do limitov určených v zákone o štátnom rozpočte a v zákone o štátnom dlhu a štátnych zárukách.

Vzhľadom na skutočnosť, že na spracovanie samotného návrhu zákona č. 67/2020 Z. z. nebol dostatočný časový priestor zapracovať čo najviac legislatívnych úprav vo finančnej oblasti, už pri tvorbe sa počítalo s tým, že v priebehu jeho praktickej aplikácie dôjde k úprave novelami, čo sa aj stalo.

Od účinnosti zákona č. 67/2020 Z. z., t. j. od 4. 4. 2020 boli zverejnené dve jeho novely a jedno nariadenie vlády SR:

  • novela č. 75/2020 Z. z. s účinnosťou od 9. 4. 2020,
  • novela č. 96/2020 Z. z. s účinnosťou od 25. 4. 2020,
  • nariadenie vlády SR č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou s účinnosťou od 30. 4. 2020, ktorým sa upravujú osobitné podmienky súvisiace s platením preddavkov na daň nadväzne na § 24a zákona č. 67/2020 Z. z.

Poznámka: Podľa legislatívnych pravidiel tvorby zákonov, nariadenia neschvaľuje NR SR ale vláda, ktorá nariadenie vydáva. Z tohto dôvodu je možné urýchlene schválenie nariadenia vlády v porovnaní s návrhmi noviel zákonov, ktoré musí schvaľovať parlament.

Komentár k prvej novele zákona č. 67/2020 Z. z.

Novela k tomuto zákonu je zverejnená v Zbierke zákonov pod č. 75/2020 Z. z. s účinnosťou od 9. 4. 2020. Týka sa postupu odkladu splácania úveru poskytnutého malému zamestnávateľovi a spotrebiteľovi a úpravy časti zákona o finančnej správe vo veci poskytnutia služobného voľna s nárokom na služobný plat pri starostlivosti o dieťa ozbrojeného príslušníka finančnej správy. Tiež sa upravujú opatrenia v oblasti finančnej pomoci malým a stredným podnikom.

Opatrenia v oblasti štátnej služby príslušníkov finančnej správy:

  • § 15a – Služobné voľno pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy o dieťa,
  • § 15b – Ďalšie služobné voľno pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy o dieťa.

Tieto ustanovenia upravujú postup čerpania služobného voľna pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy počas pandémie o dieťa mladšie ako 11 rokov s nárokom na služobný plat vo výške 100 % naposledy priznaného služobného platu najviac na dobu prvých 7 dní a ďalšie služobné voľno nad rámec na nevyhnutne potrebný čas ďalšie služobné voľno s nárokom na služobný plat vo výške 75 % naposledy priznaného služobného platu po splnením podmienok uvedených v § 15b tejto novely, a to aj opakovane.

Opatrenia v oblasti finančnej pomoci:

  • § 25 – Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch.

Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie a na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch (ako „malý zamestnávateľ“) podľa osobitného predpisu – zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva) ministerstvo financií môže poskytnúť finančnú pomoc podľa nariadenia Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis a ďalších nariadení EK. Cieľom tejto pomoci je udržanie zamestnanosti a prevádzky v malých podnikoch a stredných podnikoch počas nepriaznivého obdobia spôsobeného pandémiou. Finančná pomoc sa bude poskytovať vo forme záruky za úver a úhrady úrokov z úveru poskytnutého prostredníctvom EXIMbanky a SZaRB (ďalej len „sprostredkovateľ pomoci“) na základe zmluvy uzatvorenou medzi ministerstvom financií a sprostredkovateľom pomoci.

Kontrolu dodržiavania podmienok finančnej pomoci bude vykonávať ministerstvo financií, pričom postupovať sa bude podľa príslušných ustanovení zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p. Ustanovujú sa taktiež sankcie pri zistení nedostatkov v činnosti sprostredkovateľov pomoci týkajúcej sa poskytovania finančnej pomoci.

Opatrenia v oblasti finančného trhu:

Ust. § 30 upravuje postup konania Národnej banky Slovenska (ďalej len „NBS“) voči dohliadaným subjektom, ktoré podávajú NBS rôzne podanie ako sú žiadosti, vyjadrenia, opravné prostriedky podľa osobitných predpisov, napr. podľa devízového zákona, zákona o poisťovníctve, zákona o bankách a spôsob doručovania počas pandémie prílohy k podaniam spôsobom a o ustanovujú osobitné predpisy.

Ide predovšetkým o prijatie takých mimoriadnych oprávnení NBS, ktoré majú zabezpečiť, aby z dôvodu objektívnej nemožnosti dodržania niektorých lehôt či niektorých povinností zo strany dohliadaných subjektov alebo NBS nenastali nepriaznivé skutočnosti, ktoré by mali negatívny dopad na činnosť NBS.

Novelou k tomuto zákonu sa dopĺňa ust. § 30 o odsek 9, podľa ktorého, ak sa počas pandémie doručuje písomnosť do vlastných rúk sa postupuje v období pandémie podľa podmienok vyhlásených poštovým podnikom zverejnené na jeho webovej stránke, aby nedošlo k zmareniu konaní vedených NBS, pričom sa neuplatní ust. § 18 ods. 3 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom v z. n. p., čo znamená, že lehota na doručenie písomností do vlastných rúk medzi NBS a dohliadaným subjektom sa predlžuje z 18 dní na 32 dní.

Opatrenia v oblasti odkladu splátok úveru poskytnutého spotrebiteľovi

Na zmiernenie dopadov v oblasti platobných služieb a bezkontaktných platieb platobnou kartou a opatrení v oblasti odkladu splácania úveru poskytnutého spotrebiteľom a fyzickým osobám – podnikateľom a malým zamestnávateľom bol novelou č. 75/2020 Z. z. doplnený zákon č. 67/2020 Z. z. aj o opatrenia obsiahnuté ust. 30a – 30n týkajúce sa postupu odkladu splátok úverov poskytnuté spotrebiteľom, opatrenia obsiahnuté v ust. § 30i – § 30m v oblasti odkladu splácania úveru poskytnutého malému zamestnávateľovi a inému podnikateľovi –fyzickej osobe.

Ide o ust. § 30a – § 30h, ktoré upravujú postup opatrení pri odklade splátok úveru:

  • § 30a – Základné ustanovenia (základné pojmy na účely tejto časti zákona),
  • § 30b – Odklad splátok,
  • § 30c – Informačné povinnosti veriteľa,
  • § 30d – Ďalšie povinnosti veriteľa,
  • § 30e – Účinky odkladu splátok na údaje v elektronickom reg

Související dokumenty

Súvisiace články

Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti po novelách
Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby v príkladoch
Podanie daňového priznania daňovým subjektom
Daňová strata ako súčasť opatrení v oblasti dane z príjmov počas obdobia mimoriadnej situácie
Zmeny v tlačivách daňových priznaní fyzických osôb za zdaňovacie obdobie roka 2019
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2017
Uplatnenie zamestnaneckej prémie za rok 2009 v praxi
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov (I.)
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2005
Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca súvisiace s ukončením obdobia pandémie
Daň z príjmov v otázkach a odpovediach
Futbalový klub – právna forma Združenie (klub) a daňové priznanie
Sumy potrebné pre výpočet daňovej povinnosti k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2013
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2022 (2. časť)
Odpočet daňovej straty právnickej osoby v roku 2022
Opatrovateľ a osobný asistent – príspevky, odvody a dane
Príklady uplatnenia daňového bonusu na zaplatené úroky
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby typ A za rok 2015
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2024

Súvisiace otázky a odpovede

Odmena pre konateľa z Českej republiky
Odvody a príkazná zmluva
Daňový bonus SZČO
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Daňový bonus a odídenec
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Parkovanie
Dovolenka nad rámec zákona
Zapožičanie zamestnanca
Vstupná zdravotná prehliadka
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Daňový bonus a NČZD na manželku
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Zdanenie príjmu
Nárok na daňový bonus vylúčenie dieťaťa zo štúdia
Posudzovanie príjmov na účely zamestnaneckej prémie
Konateľ a jeho odmena
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu