Konto pracovného času podľa § 87a Zákonníka práce – 2. časť

Vydáno: 28 minút čítania

V prvej časti článku autor predstavil pojem „konto pracovného času“ a „flexikonto“. Bližšie rozobral práve podstatu používania flexikonta. Oba inštitúty sú zdanlivo podobné, uplatňujú sa však v rôznych situáciách. Druhá časť je zameraná na konto pracovného času.

Problémové okruhy pri uplatňovaní konta pracovného času

Príklad č. 1 (pozri I. časť článku v Dane a účtovníctvo v praxi č. 7-8/2012) naznačuje niektoré možné aplikačné nejasnosti v prípade, ak by sa vychádzalo z doslovného znenia ustanovení § 87a Zákonníka práce.

Okrem nich sú tu však aj ďalšie „úskalia“, ktoré sa objavia až pri aplikácii konta pracovného času v konkrétnych prípadoch.

Jediným možným prístupom k riešeniu v prípade nejasností je vychádzať pri aplikácii ust. § 87a Zákonníka práce z účelu inštitútu konta pracovného času. K tomu je potrebné opätovne pripomenúť, že:

  • konto pracovného času predstavuje iba osobitný spôsob nerovnomerného rozvrhnutia pracovného času a
  • zamestnávateľ je povinný nerovnomerne rozvrhnúť pracovný čas tak, aby na konci obdobia uplatňovania konta pracovného času bol počet hodín, vyplývajúci z ustanoveného týždenného pracovného času, zhodný s počtom zamestnancom skutočne odpracovaných hodín v rámci nerovnomerne rozvrhnutého pracovného času, t. j. aby rozdiel v tomto počte bol nulový.

Ak zamestnávateľ bude postupovať v súlade s vyššie uvedeným, takže na konci obdobia nerovnomerného rozvrhnutia pracovného času nevznikne na účte pracovného času zamestnanca žiadny rozdiel v hodinách, štandardne by nemal vzniknúť ani rozdiel na účte vyplatenej mzdy medzi skutočne vyplatenou mzdou a mzdou, na ktorú by mal zamestnanec právo za skutočne odpracovaný čas.

Reálne však tomu tak byť nemusí, a to dokonca ani v prípade, ak nedošlo k žiadnym zmenám v mzdových podmienkach. V ďalšom sú naznačené možné riešenia niektorých problémových okruhov.

Účet pracovného času vo vzťahu k rozdielovému účtu

Zamestnávateľ na ňom eviduje sku­točne odpracovaný čas zamestnanca v jednotlivých dňoch a týždňoch. Táto evidencia je nevyhnutná pre presné určenie rozdielu medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a počtom skutočne odpracovaných hodín na rozdielovom účte. Problémovým je ale evidencia na rozdielovom účte, na ktorom zamestnávateľ „...eviduje rozdiel medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným časom ­zamestnanca.

Ustanovený týždenný pracovný čas je nemenný, mení sa len skutočne odpracovaný čas, ktorý môže byť nižší ako ustanovený týždenný pracovný čas nielen z dôvodu menšej potreby práce, ale aj v prípade, ak zamestnanec nevykonával prácu z iných dôvodov (sviatky, prekážky v práci, dovolenka, čerpanie náhradného voľna, dočasná pracovná neschopnosť atď.).

Zákonník práce pre niektoré z týchto situácií používa pojem „výkon práce“ a v § 144a ods. 1 priamo taxatívne menuje doby, ktoré sa považujú za výkon práce. Čas výkonu práce nie je možné stotožňovať so skutočne odpracovaným časom (aj preto sa používa iný pojem). Pokiaľ by sa však pri evidencii na rozdielovom účte mal evidovať výlučne rozdiel medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným časom zamestnanca, výsledkom by boli nesprávne rozdiely.

Ak by napríklad zamestnanec s us­tanoveným týždenným pracovným časom 40 hodín pracoval v čase nižšej potreby len 4 dni v týždni (32 hodín), za normálnej situácie by sa v evidencii objavil v danom týždni rozdiel v počte 8 hodín. Pokiaľ by však čerpal v týždni napr. dva dni dovolenky, v skutočnosti by odpracoval iba 16 hodín. Pri doslovnej aplikácii ustanovenia poslednej vety ods. 3 na sa na rozdielovom účte objavil rozdiel až 24 hodín.

Je zrejmé, že postup podľa doslovného znenia ustanovení zákona nezodpovedá podstate konta pracovného času. Zamestnávateľ má v tomto prípade dve alternatívy:

  • ustanovený týždenný pracovný čas znížiť o hodiny, považované za výkon práce podľa § 14

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti v podnikaní a sankcie (VII.)
Problémy s prideľovaním práce zamestnancom a ich riešenie v záujme zachovania pracovných miest
Dovolenka zamestnanca
Novela Zákonníka práce účinná od 1. septembra 2007 (II.)
Prekážky v práci podľa novely Zákonníka práce od 1. septembra 2007 (1. časť)
Dovolenka, nárok a čerpanie
Povinnosti pri ročnej uzávierke v mzdovej učtárni
Pracovný čas a jeho evidencia
Výpočet miezd a platov po prechode na euro
Nárok na riadnu dovolenku pri čerpaní materskej a rodičovskej dovolenky
Zúčtovanie mzdy
Novela zákona o sociálnom poistení od 1. januára 2008 (II.)
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2008
Pracovnoprávne vzťahy uzatvorené na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Novela Zákonníka práce účinná od 1. septembra 2007 (III.)
Prekážky v práci podľa novely Zákonníka práce od 1. septembra 2007 (2. časť)
Smernica k mzdovému a prémiovému poriadku
Nový všeobecný vymeriavací základ a zmeny v sociálnej oblasti od 1. júla 2005 (I. časť)
Výplatná páska zamestnanca

Súvisiace otázky a odpovede

Pružný pracovný čas od 1. 9. 20011 a náhrada mzdy pri prekážkach v práci
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Celodenná prekážka v práci
Zamestnanec na skrátený pracovný čas a dovolenka
Výpočet priemerného hodinového zárobku pre účely dovolenky
Výpočet dovolenky
Zriadenie dvojzmennej prevádzky
Riadna dovolenka
Odmeňovanie zamestnanca obce
Výpočet platu kontrolóra
Mzdové zvýhodnenie za prácu nadčas
Dovolenka naviac ako benefit
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Počítanie pracovného času počas pracovnej cesty
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Mzdové zložky vstupujúce do tvorby sociálneho fondu a priemeru na dovolenku
Kratší pracovný čas
Preplatenie nevyčerpanej dovolenky vo verejnej správe a u starostu obce
Práca nadčas pri pružnom pracovnom čase
Ordinačne hodiny lekára