V rámci obchodnej činnosti sa za účelom podpory predaja používa množstvo marketingových programov a marketingových nástrojov. Cieľom každého z nich je udržať si zákazníka a ovplyvniť jeho obchodné správanie tak, aby aj v budúcnosti nakupoval u toho istého obchodníka.
V rámci obchodnej činnosti sa za účelom podpory predaja používa množstvo marketingových programov a marketingových nástrojov. Cieľom každého z nich je udržať si zákazníka a ovplyvniť jeho obchodné správanie tak, aby aj v budúcnosti nakupoval u toho istého obchodníka.
Jedným z nástrojov, ktoré sa v súčasnosti v značnej miere využívajú, sú tzv. vernostné programy v podobe poskytovania zliav pri dosiahnutí určitého objemu nákupov realizovaných v stanovenom období. V praxi za týmto účelom obchodníci vystavujú zákazníkom rôzne zákaznícke karty. Na základe splnenia stanovených podmienok je zákazníkovi pri budúcom nákupe následne poskytnutá zľava, príp. je zákazníkovi poskytnutý tovar v určitej hodnote zadarmo, resp. za symbolickú cenu.
Z účtovného a daňového pohľadu ide o poskytovanie zliav, resp. o poskytovanie tovaru zdarma v rámci reklamnej akcie. Podľa § 74 ods. 2 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) sú zľavy z ceny súčasťou tržieb a účtujú sa ako zníženie ceny za účelom poskytnutia zvýhodnených podmienok pre odberateľa, napríklad zľava z ceny za odobraté množstvo, zľava z ceny z dôvodu urýchlenej platby, zľava z ceny pri podieľaní sa na reklame výrobku, tovaru alebo služby. Za zľavu z ceny sa nepovažuje nepeňažné dodanie iného druhu ako je poskytovaný tovar, výrobok alebo služba, napríklad tovar zdarma a prezentačné akcie.
Príklad č. 1:
Obchodník pri každom nákupe v jeho predajniach uvedie zákazníkovi do zákazníckej karty vystavenej pri prvom nákupe určitý počet bodov v závislosti od hodnoty nákupu. Po nazbieraní 1 000 bodov získa zákazník právo na zníženie ceny ďalšieho nákupu o 1 000 Sk. Napríklad zákazník realizuje nákup za sumu 5 117 Sk (4 300 Sk + DPH 817 Sk), zaplatí však iba 4 117 Sk, keďže si uplatní 1 000 Sk zľavu zo zákazníckej karty. Obstarávacia cena tovaru je 2 500 Sk + DPH 475 Sk. Ako bude obchodník účtovať o takto poskytnutej zľave?
Obchodník bude účtovať o predaji tovaru s poskytnutím zľavy nasledovne:
– s priamym zaúčtovaním poskytnutej zľavy pri predaji: