Právnym základom pre nastavenie pravidiel trojstranného obchodu je článok 141 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH (ďalej len „smernica o DPH“). V právnych predpisoch členských štátov EÚ, ktoré upravujú DPH, je však možné nájsť určité odchýlky pri nastavení uplatňovania trojstranných obchodov. V slovenskom zákone o dani z pridanej hodnoty (zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. – ďalej len „zákon o DPH“) sú pravidlá trojstranného obchodu upravené v § 17 ods. 4 a v § 45.
Pre lepšie pochopenie trojstranných obchodov z hľadiska slovenského zákona o DPH je užitočné vysvetliť najprv pravidlá zdaňovania dodania tovaru, ktorý sa prepraví z tuzemska do iného členského štátu EÚ (v praxi sa môžeme stretnúť aj s výrazom „intrakomunitárne dodanie tovaru“), a, naopak, pravidlá zdaňovania nadobudnutia tovaru, ktorý bol z územia iného členského štátu prepravený na územie Slovenskej republiky („intrakomunitárne nadobudnutie tovaru“).
Tento príspevok je zameraný na pravidlá zdaňovania cezhraničných obchodov v rámci územia EÚ, na ktorých sa zúčastňuje podnikateľ registrovaný ako platiteľ dane v SR a podnikatelia (zdaniteľné osoby) z iných členských štátov. (V ďalšom texte a v príkladoch použitie slov „platiteľ dane“ znamená, že ide o platiteľa, ktorý má sídlo na území SR.)
Dodanie tovaru v rámci jedného členského štátu EÚ, keď fyzický pohyb tovaru je len v rámci tohto územia, nespôsobuje, resp. nemalo by spôsobovať v praxi žiadne problémy pri jeho zdanení DPH (tovar sa zdaní DPH platnou v tomto členskom štáte).
Väčšiu pozornosť však musí platiteľ dane venovať cezhraničným dodaniam tovaru v rámci územia EÚ, keď sa tovar z tuzemska fyzicky prepraví do iného členského štátu a naopak, keď sa tovar fyzicky prepraví z iného členského štátu do tuzemska.
Aj v prípade jednoduchých obchodných vzťahov, keď sa na cezhraničnom dodaní tovaru zúčastňuje len jeden predávajúci a jeden kupujúci, musí platiteľ dane, či už v pozícii dodávateľa tovaru do iného členského štátu alebo v pozícií nadobúdateľa tovaru z iného členského štátu, vedieť správne aplikovať základné pravidlá zdanenia cezhraničných dodávok tovaru. Pri zdanení tovaru nesmie platiteľ dane zabúdať na to, že fyzický pohyb tovaru je kľúčovým kritériom.
Zvláštnosťou intrakomunitárnych dodaní tovaru je to, že jeden obchodný vzťah (predaj tovaru) zakladá dve zdaniteľné transakcie na dvoch územiach členských štátov. Prakticky to znamená, že jedna a tá istá obchodná transakcia je predmetom dane v členskom štáte dodávateľa a zároveň je predmetom dane v členskom štáte nadobúdateľa. Ku každému nadobudnutiu tovaru na území toho-ktorého členského štátu musí existovať dodanie toho istého tovaru v inom členskom štáte.
Dodanie tovaru z tuzemska do iného členského štátu platiteľom dane
Najprv je potrebné pripomenúť, že ak platiteľ dane dodá tovar z tuzemska do iného členského štátu, uskutoční transakciu, ktorá je predmetom dane podľa slovenského zákona o DPH za predpokladu, že miesto dodania je v tuzemsku. Ak je dodanie tovaru predmetom dane v tuzemsku, znamená to, že platiteľ dane je povinný odviesť DPH v tuzemsku okrem prípadov, ak je transakcia oslobodená od DPH.
V princípe by malo platiť, že dodanie tovaru do iného členského štátu pre zdaniteľnú osobu je transakciou oslobodenou od dane. Tovar dodaný do iného členského štátu má byť oslobodený od DPH z dôvodu, že k zdaneniu tovaru dochádza v štáte spotreby, čo znamená, že právo na výber DPH v prípade cezhraničných dodaní tovaru vzniká v členskom štáte, kde sa uskutoční nadobudnutie tohto tovaru zdaniteľnou osobou (princíp zdanenia v členskom štáte spotreby nie je v plnom rozsahu uplatňovaný v prípade dodania tovaru pre nezdaniteľnú osobu, resp. osobu, ktorá nemá pridelené IČ DPH, avšak tento príspevok sa týmito transakciami nezaoberá).
Aby platiteľ dane na dodanie tovaru mohol uplatniť oslobodenie od DPH, musia byť podľa slovenského zákona o DPH splnené tieto zákonné podmienky:
- dôjde k prevodu práva nakladať s hnuteľnou vecou ako vlastník z dodávateľa tovaru na nadobúdateľa,
- tovar je prepravený z tuzemska do miesta určenia na území iného členského štátu,