Pandémia

Počet vyhľadaných dokumentov: 11

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 11

Zoradiť podľa:

  • Článek
Cieľom príspevku je vysvetliť aktuálne posudzovanie možnosti vzniku stálej prevádzkarne v prípade výkonu činnosti fyzickej osoby (zamestnanca, resp. inej osoby) v mieste bydliska (Home office) pred, počas a po pandémii COVID-19 s ohľadom na aplikáciu bilaterálnych zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „medzinárodná zmluva“), odporúčaní sekretariátu Pracovnej skupiny č. 1 Výboru pre fiškálne záležitosti OECD k zmluvám o zamedzení dvojitého zdanenia a s tým súvisiacich záležitostí (Working party No. 1 on Tax Conventions and Related Issues) a aktuálneho znenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).
Vydané: 30. 07. 2022
  • Článek
V rámci pandemickej pomoci, ktorá je špeciálne riešená na daňové účely v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) patria: plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR (ďalej len „zákon č. 299/2020 Z. z.“), vydáva odbor daňovej metodiky nasledovné usmernenie. Tieto sú u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, v súlade s ustanovením: § 9 ods. 2 písm. d) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti a § 9 ods. 2 písm. j) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. Aký vplyv mala táto pomoc na určenie základu dane daňovníka s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti v prípade, ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 alebo 11 ZDP bude uvedené v nasledovných otázkach a príkladoch.
Vydané: 11. 04. 2022
Pandémia COVID-19 priniesla do pracovnoprávnych vzťahov nový fenomén, ktorým je práca z domu, tzv. home office. Počas home office má zamestnanec určitý „voľnejšie“, respektíve samostatnejšie organizovateľný časový rámec. Zamestnávateľom sú spravidla určené iba základné časové mantinely výkonu práce. Kvôli benefitu voľnosti počas home office zamestnávatelia očakávajú od zamestnancov, že svoje nevyhnutné súkromné záležitosti absolvujú vo voľnom čase a nebudú nútení čerpať prekážky v práci v rozsahu, ako by ich čerpali pri prezenčnom výkone práce na pracovisku. Modelovým príkladom v tomto príspevku je najčastejšia prekážka v práci zamestnanca z dôvodu jeho lekárskeho vyšetrenia. Príspevok odpovedá na častú otázku, či môže zamestnanec absolvovať lekárske vyšetrenie ako prekážku v práci počas hodín, kedy má pracovať na home office dištančne, alebo, naopak, má lekárske vyšetrenia absolvovať vo svojom „voľnom čase“?
Vydané: 09. 03. 2021
  • Článek
Od októbra 2020 vláda SR prijala z dôvodu zhoršovania epidemickej situácie a nástupu druhej vlny pandémie COVID-19 prísnejšie opatrenia spojené s obmedzeniami v niektorých podnikateľských odvetviach, ale aj v kultúrnych a športových sektoroch. V súvislosti s pandémiou sa opatrenia neustále menia, takže všetci podnikatelia musia neustále sledovať médiá a vládou SR spravovanú stránku https://korona.gov.sk/, kde sú informácie aktualizované.
  • Článek
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) ustanovuje pre zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane (ďalej len „zamestnávateľ“), povinnosti súvisiace so zdaňovaním príjmov zo závislej činnosti. S povinnosťami súvisia aj rôzne lehoty, ktoré je zamestnávateľ povinný dodržať.
Vydané: 03. 11. 2020
  • Článek
V rámci legislatívneho procesu zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej ľudskej choroby COVID-19(ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“) MF SR sa zákonom č. 264/2020 Z. z. ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „novela zákona č. 67/2020 Z. z.“) uvoľňujú niektoré opatrenia vo finančnej oblasti, a to aj napriek tomu, že obdobie pandémie stále trvá.
Vydané: 03. 11. 2020
  • Článek
Zamestnávateľ je povinný počas zdaňovacieho obdobia plniť oznamovacie a predkladacie povinnosti (v súvislosti s predkladaním daňových tlačív) v zákonom ustanovených termínoch. V zmysle § 27 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v z. n. p., ak koniec lehoty úkonu zamestnávateľa pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň.
Vydané: 03. 11. 2020
  • Článek
V súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 vláda SR na základe uznesenia č. 111/2020 z 11. 3. 2020 vyhlásila podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. na území Slovenskej republiky 12. 3. 2020 mimoriadnu situáciu. Počas mimoriadnej situácie boli prijaté viaceré opatrenia zamerané nielen na zabránenie šíreniu korona vírusu, ale aj opatrenia, ktorých cieľom bolo zmierniť ekonomické dôsledky uvedenej situácie.
Vydané: 02. 11. 2020
Slovenská ekonomika zažíva v súvislosti s pandémiou koronavírusu bezprecedentný šok. Je zrejmé, že mnoho doteraz veľmi dobre riadených podnikov vyjde z krízy zaťažených väčšou či menšou mierou nových dlhov. Na aktuálnosti tak naberá téma dočasnej ochrany, či riešenia situácie reštrukturalizáciou a konkurzom. Tento článok sa zameriava na možnosti a riešenia, ktoré majú podniky v súčasnej situácii, ale aj na to, aké sú vyhliadky do budúcna z hľadiska insolvenčného práva.
Ustanovenie § 24a zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“), o platení preddavkov na daň z príjmov počas obdobia pandémie a po jej skončení,  bolo niekoľkokrát novelizované s konečným výsledkom, že daňovník nie je povinný doplatiť rozdiel vzniknutý na zaplatených preddavkoch na daň od začiatku zdaňovacieho obdobia do lehoty na podanie daňového priznania.
Vydané: 16. 10. 2020
V auguste bola dočasná ochrana schválená 31 podnikateľským subjektom, najmenej v jednom mesiaci. V porovnaní s májom 2020 je záujem o túto formu štátnej pomoci iba tretinový.