Vecná a miestna príslušnosť správcu dane voči daňovému subjektu je dôležitým inštitútom pri správe daní. Od určenia miestnej a vecnej príslušnosti správcu dane sa vymedzuje orgán verejnej správy, ktorým je v tomto prípade správca dane, ktorý koná v rámci správy daní, ktorou spravuje druh dane podľa osobitného predpisu voči daňovému subjektu. Miestne príslušný správca dane následne vedie a spravuje celý spis daňového subjektu od jeho vzniku, ktorý začína registráciou daňového subjektu až po jeho zánik ukončením podnikateľskej činnosti a zrušením registrácie u správcu dane.
Problematika týkajúca sa vecnej a miestnej príslušnosti správcu dane na účely správy daní je upravená v prvej časti – Základné a všeobecné ustanovenia z. č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) v ustanoveniach:
- § 6 – Vecná príslušnosť
- § 7 – Miestna príslušnosť
- § 8 – Delegovanie
Zákon o správe daní platný do 31. 12. 2011 nerozdeľoval príslušnosť správcu dane na vecnú a miestnu, čo spôsobovalo v praxi značné problémy pri určení tak vecnej ako aj miestnej príslušnosti správcu dane voči daňovému subjektu z hľadiska druhu dane a miestnej príslušnosti správcu dane. Často vznikali v praxi situácie, že daňovník doručil daňové priznanie k dani z nehnuteľností na daňový úrad podľa miesta, kde je nehnuteľnosť umiestnená, alebo podľa jeho trvalého pobytu, alebo daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby doručil daňovník na obec, kde má daňovník trvalý pobyt, ale aj na obec, v ktorej územnom obvode mal tento daňovník prevádzku, v ktorej podnikal. V takýchto prípadoch daňový úrad alebo obec vrátila daňové priznanie podľa vecnej príslušnosti správcu dane nesprávne doručené daňovníkovi. Ak takáto situácia nastane aj teraz, čo sa aj stáva, správca dane, ktorým je daňový úrad vráti daňové priznanie k dane nehnuteľností daňovníkovi alebo osobe, ktorá ho doručila na daňový úrad s tým, že adresátovi oznámi, že takýto druh dane daňové úrady nespravujú.
Pokiaľ daňový subjekt doručí nejaké podanie na iný miestne príslušný úrad, ktorý mu nie je miestne príslušný a nemá povinnosť komunikovať so správcom dane elektronicky, daňový úrad, ktorý takéto podanie dostane, postúpi ho na miestne príslušný daňový úrad; aj toto podanie sa v takýchto prípadoch, ak bolo doručené v lehote, považuje za riadne a včas podané.
♦ Príklad č. 1:
Daňový subjekt, ktorý dosahuje príjmy podľa § 6 ods. 4 ZDP a nemá povinnosť elektronicky komunikovať so správcom dane, doručil daňové priznanie za zdaňovacie obdobie 2018 do podateľne DÚ Bratislava, pričom jeho trvalý pobyt je v Košiciach.
Daňový úrad Bratislava doručí toto daňové priznanie na DÚ Košice. Daňové priznanie sa považuje za podané, a to aj v tom prípade, ak by bolo doručené na DÚ Košice po 1. apríli 2019, keďže daňový subjekt toto daňové priznanie doručil na DÚ Bratislava 30. 3. 2019, t. j. v lehote na jeho podanie. Podľa § 13 ods. 4 daňového poriadku podanie sa podáva vecne príslušnému orgánu, ktorým je každý da