V praxi sa stále dosť často stáva, že podnikateľské subjekty nevedia, kedy, kto a za akých podmienok daňovú kontrolu vykonáva, čo sa ňou sleduje, čo daňový subjekt môže, aké má počas kontroly práva alebo povinnosti, resp. aké sú oprávnenia, povinnosti správcu dane, t. j. daňového úradu, colného úradu alebo obce. Článok je preto zameraný na to, aby sa daňové subjekty, najmä tí, u ktorých sa ešte daňová kontrola nevykonávala v stručnosti dozvedeli, ako sa táto kontrola začína, ako prebieha a ako sa končí.
V praxi sa stále dosť často stáva, že podnikateľské subjekty nevedia, kedy, kto a za akých podmienok daňovú kontrolu vykonáva, čo sa ňou sleduje, čo daňový subjekt môže, aké má počas kontroly práva alebo povinnosti, resp. aké sú oprávnenia, povinnosti správcu dane, t. j. daňového úradu, colného úradu alebo obce. Článok je preto zameraný na to, aby sa daňové subjekty, najmä tí, u ktorých sa ešte daňová kontrola nevykonávala v stručnosti dozvedeli, ako sa táto kontrola začína, ako prebieha a ako sa končí.
Ustanovenia o daňovej kontrole [§ 15 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správe daní“)] majú podstatnou mierou prispieť k správnemu určeniu dane, k oprávnenosti vrátenia dane alebo nadmerného odpočtu. Ustanovenia o daňovej a opakovanej kontrole vrátane možnosti správcu dane uložiť počas výkonu kontroly predbežné opatrenie (§ 15 až § 15b zákona o správe daní) sa vzťahujú aj na kontrolu u daňového subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz, alebo bolo povolené vyrovnanie a v prípade, ak neskončí prevádzkovanie svojej podnikateľskej činnosti. V prípade konkurzného a vyrovnacieho konania správca dane zo zákona je povinný vykonať daňovú kontrolu v lehote 60 dní od doručenia žiadosti súdu alebo do 60 dní od vyhlásenia konkurzu alebo povolenia v