Čo by mal podnikateľ vedieť o daňovej kontrole

Vydáno: 12 minút čítania

V praxi sa stále dosť často stáva, že podnikateľské subjekty nevedia, kedy, kto a za akých podmienok daňovú kontrolu vykonáva, čo sa ňou sleduje, čo daňový subjekt môže, aké má počas kontroly práva alebo povinnosti, resp. aké sú oprávnenia, povinnosti správcu dane, t. j. daňového úradu, colného úradu alebo obce. Článok je preto zameraný na to, aby sa daňové subjekty, najmä tí, u ktorých sa ešte daňová kontrola nevykonávala v stručnosti dozvedeli, ako sa táto kontrola začína, ako prebieha a ako sa končí.


V praxi sa stále dosť často stáva, že podnikateľské subjekty nevedia, kedy, kto a za akých podmienok daňovú kontrolu vykonáva, čo sa ňou sleduje, čo daňový subjekt môže, aké má počas kontroly práva alebo povinnosti, resp. aké sú oprávnenia, povinnosti správcu dane, t. j. daňového úradu, colného úradu alebo obce. Článok je preto zameraný na to, aby sa daňové subjekty, najmä tí, u ktorých sa ešte daňová kontrola nevykonávala v stručnosti dozvedeli, ako sa táto kontrola začína, ako prebieha a ako sa končí.

Ustanovenia o daňovej kontrole [§ 15 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správe daní“)] majú podstatnou mierou prispieť k správnemu určeniu dane, k oprávnenosti vrátenia dane alebo nadmerného odpočtu. Ustanovenia o daňovej a opakovanej kontrole vrátane možnosti správcu dane uložiť počas výkonu kontroly predbežné opatrenie (§ 15 až § 15b zákona o správe daní) sa vzťahujú aj na kontrolu u daňového subjektu, na ktorý bol vyhlásený konkurz, alebo bolo povolené vyrovnanie a v prípade, ak neskončí prevádzkovanie svojej podnikateľskej činnosti. V prípade konkurzného a vyrovnacieho konania správca dane zo zákona je povinný vykonať daňovú kontrolu v lehote 60 dní od doručenia žiadosti súdu alebo do 60 dní od vyhlásenia konkurzu alebo povolenia v

Související dokumenty

Súvisiace články

Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Procesné pochybenia daňových subjektov
Vzory dokumentov č. 1 – výzvy správcu dane
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (I. časť)
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (II. časť)
Určenie dane správcom dane
Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Premlčanie daňových nedoplatkov
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Platenie dane z nehnuteľností
Použitie daňových preplatkov
Daňovníkom nájomca
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Postup pri daňovej kontrole
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu