Minimálna mzda v roku 2013

Vydáno: 19 minút čítania

Vláda schválila návrh nariadenia vlády na svojom rokovaní dňa 10. októbra 2012 v znení vypracovanom Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Nariadenie vlády, ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2013 vyšlo v Zbierke zákonov pod poradovým číslom 326/2012 Z. z.

Inštitút minimálnej mzdy upravuje zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o minimálnej mzde“). Zákon dáva značný časový a vecný priestor na to, aby suma minimálnej mzdy na nasledujúci rok mohla byť výsledkom konsenzu zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov (sociálnych partnerov).

V prvej fáze majú rokovania prebiehať na odbornej úrovni od 1. apríla do 15. júla; pokiaľ by došlo k dohode o sume, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej len „ministerstvo“) pripraví návrh nariadenia vlády SR (ďalej len „vláda“) na ustanovenie sumy minimálnej mzdy v dohodnutej výške.

Ak k dohode o sume nedôjde, v druhej fáze už rokuje Hospodárska a sociálna rada SR (ďalej len „HSR“), na tzv. tripartitnej úrovni, teda aj za účasti zástupcov vlády o návrhu na úpravu sumy mesačnej minimálnej mzdy, vypracovanom ministerstvom; v zmysle zákona je posledným dňom na dohodu 31. august a opäť platí, že ak by došlo k dohode, ministerstvo navrhne vláde schváliť dohodnutú sumu minimálnej mzdy.

Vyjednávanie v tomto roku a stanoviská sociálnych partnerov

Rokovania sociálnych partnerov v prvej fáze, ani rokovanie HSR v druhej fáze, ktorá o sumy minimálnej mzdy navrhnutej ministerstvom rokovala 30. júla 2012, už tradične k dohode neviedli.

Ministerstvo tentoraz nenavrhlo sumu minimálnej mzdy na spodnej hranici, aká vychádza z valorizačného mechanizmu v § 8 ods. 2 zákona o minimálnej mzde, ale v nadväznosti na komplexné posúdenie makroekonomických ukazovateľov a prognózy ich vývoja v tomto roku, vypracovanej Inštitútom finančnej politiky pri Ministerstve financií SR (ďalej len „IFP“) zo dňa 11. júna 2012, navrhlo zvýšiť sumu mesačnej minimálnej mzdy o 3,2 %.

Navrhovaný nárast sumy minimálnej mzdy sledoval cieľ udržať podiel sumy minimálnej mzdy zo štatisticky zistenej priemernej mzdy na úrovni cca 40 % (podrobnejšie o tomto ukazovateli a vývoji jeho podielu v ďalšej časti).

Ministerstvo podľa § 7 ods. 5 zákona pripravilo návrh nariadenia vlády, ktorý predložilo na rokovanie HSR a následne na rokovanie vlády, na ustanovenie sumy minimálnej mzdy na tej istej úrovni, ktorú už ponúklo sociálnym partnerom na rokovanie:

  • v mesačnom vyjadrení v sume na 337,70 € mesačne, čo oproti sume 327,20 € mesačne, platnej v roku 2012 predstavuje zvýšenie o 10,50 € mesačne,
  • v hodinovom vyjadrení v sume 1,941 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.

Návrh nariadenia vlády bol predmetom rokovania HSR SR dňa 24. septembra 2012. Napriek objektívnym dôvodom pre zvýšenie sumy minimálnej mzdy zástupcovia zamestnávateľských zväzov zotrvali na svojich pôvodných stanoviskách:

  • Republiková únia zamestnávateľov nesúhlasila so žiadnym zvýšením sumy minimálnej mzdy a požadovala ju ponechať na nezmenenej úrovni.
  • Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR namietala porušenie zákona z dôvodu, že ministerstvo navrhlo vyššie zvýšenie, než ako minimálne vyplývalo z valorizačného mechanizmu a zároveň taktiež požadovala nezvyšovať sumu minimálnej mzdy.
  • Združenie miest a obcí Slovenska pripustilo zvýšenie sumy minimálnej mzdy, maximálne však o 2,2 %, t. j. vo výške indexu medziročného rastu priemernej mzdy podľa údajov Štat

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmeny v zákone o minimálnej mzde
Odvody do fondov od 1. júla 2007
Zvýšenie minimálnej mzdy od 1. októbra 2007 a jeho vplyv na daňový bonus
Zmena výšky minimálnej mzdy a odvody do fondov od 1. októbra 2007
Kategorizácia pracovných činností podľa stupňa náročnosti práce a minimálne mzdové nároky
Vplyv minimálnej mzdy na daňový bonus
Zmena výšky minimálnej mzdy od 1. októbra 2006 a odvody do fondov
Zmena výšky minimálnej mzdy od 1. októbra 2005 a odvody do fondov
Priemerná mesačná mzda za rok 2019 a jej dopad na mzdové veličiny
Povinnosti pri ročnej uzávierke v mzdovej učtárni za rok 2020
Legislatívne zmeny v mzdovej učtárni v roku 2021
Daňové zvýhodnenia na vyživované deti
Odmena pri dohoda o vykonaní práce pre dôchodcu
Mzdový list a jeho náležitosti
Všeobecný vymeriavací základ za rok 2013
Minimálna mzda v roku 2013 (2. časť)
Minimálna mzda a dopady jej zvýšenia
Zvýšenie minimálnej mzdy a daň z príjmov v roku 2010
Platenie poistného do fondov od 1. januára 2010

Súvisiace otázky a odpovede

Doplatok do MM - dohodári
Minimálna mzda
Daňový bonus a nedoplatok
Dodatky k dohodám
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Parkovanie
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Mzdové náležitosti zamestnanca pacujúceho v obci
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Daňový bonus SZČO
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Započítanie praxe, príplatok za riadenie
Dovolenka nad rámec zákona