Novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 a začiatkom roka 2019

Vydáno: 49 minút čítania

V roku 2018 bol zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov alebo ZDP“) novelizovaný niekoľkokrát. V porovnaní s minulými rokmi, keď bol cit. zákon novelizovaný na základe samostatných veľkých noviel, išlo v roku 2018 zväčša o kratšie novely, a navyše vyvolané zmenami alebo prijatím iných zákonov. Išlo teda zväčša o vyvolané novely. Neznamená to však, že by tieto novely mali ostať mimo zorného poľa širokej odbornej verejnosti. V článku preto prinášame prehľad zmenami, ktoré novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 obsahujú.

Regionálna investičná pomoc

Zákonom č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o regionálnej investičnej pomoci“) sa s účinnosťou od 1. apríla 2018 zrušil dovtedy platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Znamená to, že zákon o investičnej pomoci bol nahradený novým zákonom o regionálnej investičnej pomoci, v ktorom ostali dovtedy platné formy investičnej pomoci, a to dotácia na dlhodobý majetok, úľava na dani podľa § 30a ZDP, príspevok na vytvorené nové pracovné miesta a prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku za cenu nižšiu ako je cena stanovená znalcom. Regionálnu investičnú pomoc možno poskytovať na podporu investičnému zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre alebo centre podnikových služieb. Znamená to, že oproti stavu platnému do konca marca 2018 už nemožno poskytnúť regionálnu investičnú pomoc na podporu investičnému zámeru v cestovnom ruchu. Zámerom zákona o regionálnej investičnej pomoci je lepšie cieliť podporu investícií do progresívnych technológii a činností s vysokou pridanou hodnotou.

V čl. II zákona o regionálnej investičnej pomoci bol s účinnosťou od 1. apríla 2018 novelizovaný § 30a ZDP, ktorý obsahuje úpravu jednej z foriem regionálnej investičnej pomoci, a to úľavu na dani z príjmov. Spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov platný do 31. marca 2018 v § 30a ods. 2 ZDP bol nahradený novým spôsobom. Úľava sa vypočíta takto:

Úľava na dani = pomerná časť základu dane (PČZD) x sadzba dane

pričom

PČZD = ZD x 0,5 x koeficient (k)

kde

k = (úhrnná výška oprávnených nákladov od podania žiadosti do konca príslušného zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa uplatňuje úľava na dani / celková výška oprávnených nákladov, na ktoré bola investičná pomoc poskytnutá).

Zároveň sa zavádza v jednotlivom zdaňovacom období počas max. 10 ročného obdobia uplatňovania úľavy obmedzenie jej výšky, ktorá nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci.

Nový spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov ustanovený v § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 a 4 ZDP použije na rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci vydané od 1. apríla 2018.

♦ Príklad č. 1:

Daňovníkovi bolo v máji 2019 vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov vo výške 100 000 €, ktorú možno uplatňovať max. počas obdobia 10 po sebe nasledujúcich zdaňovacích období. Daňovník predpokladá úhrnnú výšku oprávnených nákladov k 31. decembri 2019 v sume 1 mil. € a celkové oprávnené náklady v zmysle zákona o regionálnej investičnej pomoci sú v schválenej výške 2,5 mil. €. Zároveň daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 predpokladá základ dane vo výške 120 000 €. V akej výške si môže daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 uplatniť úľavu na dni z príjmov, ak bude vychádzať z údajov uvedených v zadaní?

Pretože daňovníkovi bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov po 1. apríli 2018, t. j. na základe nového zákona o regionálnej investičnej pomoci, pri výpočte úľavy bude postupovať podľa § 30a ods. 2 ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018. Výšku úľavy na dani z príjmov vypočíta nasledovným spôsobom:

Úľava na dani z príjmov = Sadzba dane x [ZD x 0,5 x (Vynaložené oprávnené náklady / Celkové oprávnené náklady)] = 21 % x [120 000 x 0,5 x (1 000 000 / 2 500 000)] = 0,21 x 24 000 = 5 040 €.

Výška úľavy na dani z príjmov za rok 2019 bude vo výške 5 040 € a jej výška nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci, čo v tomto prípade nenastane, keďže limit 20 % z hodnoty schválenej úľavy na dani 100 000 € je 20 000 €.

* * *

V § 30a ods. 11 a 12 ZDP sa okrem zmeny výpočtu úľavy na dani s účinnosťou od 1. apríla 2018 ustanovilo, že pri opakovanom poskytnutí investičnej pomoci formou úľavy na dani z príjmov:

  • je možné túto novú úľavu na dani začať uplatňovať až po skončení uplatňovania úľavy na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia,
  • sa doba uplatňovania novej úľavy na dani skracuje o dobu, počas ktorej daňovník uplatňuje úľavu na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia.

Zamedzenie súbehu v uplatňovaní úľavy na dani z príjmov podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 ZDP týka tak úľavy na dani z príjmov opakovane poskytnutej podľa zákona č. 57/2018 Z. z., ale aj súbehu úľavy na dani z príjmov poskytnutej podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci a úľavy poskytnutej podľa zrušeného zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci alebo podľa zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v z. n. p. Ak príde k možnosti súbehu v uplatňovaní úľavy na dani podľa rozhodnutí vydaných podľa rôznych právnych predpisov, tak podľa § 52zp ods. 2 ZDP môže začať daňovník uplatňovať úľavu na dani podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018, len ak dokončí uplatňovanie úľavy na dani skôr vydaných rozhodnutí, resp. právnych predpisov.

Trinásty a štrnásty plat

S účinnosťou od 1. mája 2018 platí zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, podľa ktorého zamestnávatelia môžu (nie je ich povinnosťou) poskytovať zamestnancom peňažné a nepeňažné plnenie pri príležitosti dovoleniek a vianočných sviatkov. Týmto zákonom bol o nové oslobodenie príjmov daňovníkov s príjmami podľa § 5 ZDP (príjmy zo závislej činnosti) doplnený aj ZDP aboli vyvolané aj zmeny zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p., zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z. z.) v z. n. p. a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

Základné podmienky poskytovania novej odmeny za prácu sú ustanovené v Zákonníku práce. Podľa § 118 ods. 4 Zákonníka práce sa ako mzda posudzuje aj peňažné plnenie, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi za prácu pri príležitosti:

  1. obdobia letných dovoleniek (13. plat),
  2. vianočných sviatkov (14. plat).

Uvedená úprava znamená, že zamestnávateľ môže (nie je povinný) zamestnancovi v týchto termínoch vyplatiť 13. a 14. plat, ktorý sa považuje za mzdu podľa Zákonníka práce.

Související dokumenty

Súvisiace články

Dotácie, podpory a príspevky v jednoduchom účtovníctve alebo pri paušálnych výdavkoch
Zamestnanecké výhody z účtovného a daňového hľadiska
Výdavky na stravovanie
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov (I.)
Dotácie, podpory, príspevky poskytnuté fyzickým osobám z hľadiska dane z príjmov
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Vplyv prijatých dotácií, podpôr a príspevkov na základ dane z príjmov fyzickej osoby
Opatrovateľ a osobný asistent – príspevky, odvody a dane
Peňažné a nepeňažné plnenia prijaté poskytovateľom zdravotnej starostlivosti
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Uplatnenie zamestnaneckej prémie za rok 2009 v praxi
Daňové výdavky vynaložené na vzdelávanie a rekvalifikáciu zamestnancov
Niektoré druhy výdavkov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb
Úhrady za ďalšie vzdelávanie zdravotníkov – nová odpočítateľná položka od základu dane za rok 2008
Zvýšenie minimálnej mzdy od 1. októbra 2007 a jeho vplyv na daňový bonus
Jazykový kurz zamestnanca
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2005
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2005
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2020

Súvisiace otázky a odpovede

Stravné poukážky a ich nominálna hodnota
Daňový bonus SZČO
Dovolenka nad rámec zákona
Vstupná zdravotná prehliadka
Daňový bonus a odídenec
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Daňový bonus a NČZD na manželku
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Posudzovanie príjmov na účely zamestnaneckej prémie
Príspevok na podporu zamestnancov podľa § 50a zákona o službách zamestnanosti
Vzdelávanie zamestnancov
Odmena za vytvorenie softvéru
Zdaňovanie vreckového
Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu
Príspevok na ošatenie
Príspevok na stravovanie
Parkovanie
Zapožičanie zamestnanca
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ