Účtovný doklad

Počet vyhľadaných dokumentov: 47

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 47

Zoradiť podľa:

  • Článek
Po zostavení účtovnej závierky v obchodných spoločnostiach (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným) a v družstve dochádza k schvaľovaniu účtovnej závierky a k vysporiadaniu účtovného výsledku hospodárenia.
Vydané: 05. 10. 2024
Gastrofirma musí zaúčtovať do svojho účtovníctva tržbu za predaj (poskytnutie) jedla. Na základe výkazu Wolt-u zaúčtuje tržbu takto: ID 315/602 + 343 DPH povinnosť, ak gastrofirma je platiteľom DPH (100+20 EUR). Otázkou je, či tento interný doklad vlastne nie je faktúrou, ale v tom prípade ,ako sa to vykazuje v DPH a kontrolnom výkaze? (DPH: riadok 3,4 a KV do D1 alebo D2?) Tiež u gastrofirmy účtovným dokladom je výkaz Wolt-u, t. j. nemusí vystavovať vyslovene faktúru však? Následne Wolt uhradí gastrofirme rozdiel medzi prijatými platbami od zákazníkov a províziou: VBU 221/315 (110 EUR) Následne Wolt vystaví gastrofirme faktúru za províziu, ktorú gastrofirma zaúčtuje takto: PFA 518/321 (10 EUR) Následne gastrofirma urobí zápočet medzi zvyšnou časťou nezaplatenej pohľadávky a neuhradeného záväzku: ID 321/315 (10 EUR) Sú hore uvedené úvahy správne?
Vydané: 12. 03. 2024
  • Článek
Blíži sa koniec účtovného obdobia, ktorým je kalendárny rok 2023 a s ním aj povinnosť zostaviť účtovnú závierku pre účtovné jednotky, ktorých účtovným obdobím je kalendárny rok. Pred uzavretím účtovných kníh a zostavením účtovnej závierky je potrebné skontrolovať účtovníctvo tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Ide o základnú povinnosť účtovnej jednotky vyplývajúcu z § 7 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve").
Vydané: 19. 01. 2024
  • Článek
Spoločnosť počas trvania pri svojej činnosti vytvára rôznu dokumentáciu, ktorú je potrebné aj uchovávať. V rámci tejto dokumentácie ide o rôzne druhy dokumentov týkajúcich sa založenia spoločnosti - napr. stanovy, spoločenská zmluva, rôzne zápisnice z valného zhromaždenia, či účtovné doklady, alebo aj o personálnu a mzdovú dokumentáciu, ak spoločnosť zamestnáva zamestnancov. Mnohé z týchto dokumentov obsahujú aj osobné údaje - či už zamestnancov, spoločníkov, akcionárov, štatutárnych zástupcov, klientov a pod.
Vydané: 11. 11. 2023
  • Článek
Účtovné jednotky sa dopúšťajú chýb už pri odosielaní účtovnej závierky (ÚZ) do registra účtovných závierok. Na úvod uvádzame základné pravidlá, ktoré musia účtovné jednotky pri ukladaní ÚZ do registra účtovných závierok dodržať.
Vydané: 07. 10. 2023
  • Článek
Cieľom tohto príspevku je upozorniť na najdôležitejšie zmeny zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) platné pre rok 2022.
Vydané: 08. 03. 2023
  • Článek
Vedenie účtovníctva a zostavenie účtovnej závierky vyžaduje značné pracovné úsilie a odborné znalosti. Podstatou účtovnej závierky je zistiť ku dňu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje stav majetku, záväzkov a vlastného imania účtovnej jednotky v peňažných jednotkách a v predpísanej štruktúre vyjadriť výsledok hospodárenia. Cieľom uzávierkových prác je zostaviť údaje do takej štruktúry, objemu a charakteru informácie, ktoré umožnia užívateľom závierky získať prehľad o majetku, záväzkoch, vlastnom imaní, výsledku hospodárenia a finančnej situácii účtovnej jednotky. Účelom uzávierkových prác je vykonať sumarizáciu bežného účtovníctva, vykonať inventarizáciu, zaúčtovať uzávierkové účtovné prípady a zostaviť účtovnú závierku.
Vydané: 06. 12. 2022
  • Článek
Je z účtovného aj z daňového hľadiska správne, ak odberateľská faktúra obsahuje kladné aj záporné položky? Uvedený účtovný prípad sa vyskytuje v situácii, ak odberateľ žiada o výmenu tovaru. Je správne, ak je faktúre uvedený nový tovar a následne na tej istej faktúre aj na základe dobropisu vrátený tovar? Dodávateľ nechce vystavovať osobitne dobropis na predchádzajúcu faktúru a následne vystaviť novú odberateľskú faktúru. Vyskytujú sa prípady, ak odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru. Dostane tovar, ktorý má vyššiu cenu, ako bol pôvodný tovar (hodnota výslednej faktúry by bola kladná). Ak odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru – dostane lacnejší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola záporná). Môže byť odberateľská faktúra záporná? Ak odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru – dostane tovar v tej istej cene (hodnota výslednej faktúry by bola nulová).
Vydané: 06. 12. 2022
Pod vzorom vnútropodnikovej smernice uverejňujeme odkaz, cez ktorý si môžete stiahnuť editovateľný súbor.
Vydané: 07. 10. 2022
  • Článek
Právnická osoba (spoločnosť s r. o.) podnikajúca na základe živnostenského oprávnenia bola založená v roku 2010, čiže od tohto roku archivuje účtovné doklady – faktúry, bankové výpisy, pokladničné doklady, účtovné uzávierky a pod. Ktoré roky účtovných dokladov môže k dnešnému dňu vyradiť a skartovať? Je potrebné o tom informovať aj okresný alebo štátny archív?
Vydané: 11. 04. 2022
Účtujeme slovenskú s.r.o., ktorá má predajňu v Bratislave. V predajni zákazníci platia iba kartou. Takže na bankovom výpise máme prichádzajúce peniaze za každý nákup zvlášť. Tržbu zaúčtujeme podľa ORP súhrnne (315/604) Následne na základe bankového účtu (221/315) vidíme napr. každý deň 100 platieb kartou, tj. za mesiac 3000 položiek. Otázkou je, či môžeme v účtovníctve spočítať na dennej báze tieto platby na bankovom účte, a zaúčtovať ich súhrnne, tj. v účtovnom denníku pre bankový výpis by bolo 30 zápisov (denne 1 súhrnná) a nie 3000 zápisov. Je hore uvedený postup v súlade so zákonom o účtovníctve? Ide nám o to, aby sme pri prípadnej kontrole nedostali pokutu za to, že takto nedodržiavame postupy zákona o účtovníctve. 
Vydané: 15. 03. 2022
  • Článek
Blíži sa záver kalendárneho roka a pre účtovné jednotky, ktoré majú účtovné obdobie kalendárny rok, aj termín zostavovania účtovnej závierky za rok 2021. Aj keď na zostavenie samotnej účtovnej závierky je ešte dostatok času, cieľom nášho príspevku je v predstihu upozorniť na niektoré chyby, ktorých sa účtovné jednotky pri zostavovaní účtovnej závierky dopúšťajú, alebo na niektoré účtovné prípady, ktoré sa účtujú najmä v závere účtovného obdobia, zabúdajú.
Vydané: 19. 01. 2022
  • Článek
Podľa ust. § 4 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) v nadväznosti na § 3 ods. 1 cit. zákona účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou vedie účtovníctvo odo dňa svojho vzniku do dňa svojho zániku počas jednotlivých účtovných období. Na začiatku každého účtovného obdobia účtovná jednotka musí otvoriť účtovné knihy a na konci účtovného obdobia ich uzatvoriť. Otvorenie a uzavretie účtovných kníh k určitým dňom ustanovuje § 16 zákona o účtovníctve, pričom osobitne sú tieto dni ustanovené pre právnické osoby a osobitne pre fyzické osoby, ktoré sú účtovnou jednotkou. V príspevku sa budeme venovať právnickým osobám.
Vydané: 14. 09. 2021
  • Článek
Daň z pridanej hodnoty (ďalej iba „DPH“) predstavuje základný typ univerzálnej nepriamej dane a jeden z hlavných príjmov štátneho rozpočtu. Všeobecným dôvodom implementácie DPH je príjem štátneho rozpočtu tej krajiny, na území ktorej je vykonávaná ekonomická aktivita. Samotný systém DPH je založený na skutočnosti, že túto daň pre konkrétny produkt konečný spotrebiteľ zaplatí v jeho cene, avšak daň štátu v konečnom dôsledku odvedú účastníci distribučného kanála prostredníctvom ustanoveného systému platieb. Ide tak o daň nepriamu, teda vyberá ju a platí ju do štátneho rozpočtu iný subjekt, ako ten, na ktorý efektívne daň dopadá, t. j. na konečného spotrebiteľa.  
Vydané: 14. 09. 2021
Internetový obchod má približne 3 000 vystavených faktúr mesačne. Účtovný doklad má obsahovať, okrem iného, aj informáciu o zaúčtovaní, resp. označenie účtov, na ktoré je transakcia zaúčtovaná. Musí internetový obchod „kontačné lístky“ lepiť na každú faktúru samostatne alebo stačí vytlačiť všetky „kontačné lístky“ za daný mesiac a priložiť ich k dokladom za daný mesiac?
Vydané: 08. 04. 2021
Aké všetky doklady spadajú pod požiadavku - "predloženie účtovných dokladov o nákladoch na financovanie obežného majetku za 3 kalendárne mesiace predchádzajúce podaniu žiadosti" ? Napr. úverové zmluvy, pôžičky spoločnosti a vyčíslenie súvisiacich úrokových nákladov ?
Vydané: 17. 03. 2021
Finančná správa SR od spoločnosti požaduje predloženie účtovných dokladov o nákladoch na financovanie obežného majetku za tri kalendárne mesiace predchádzajúce podaniu žiadosti na odklad platenia dane? Ktorých dokladov sa týka táto požiadavka? Sú to napríklad úverové zmluvy, pôžičky spoločnosti a vyčíslenie súvisiacich úrokových nákladov?
Vydané: 17. 03. 2021
  • Článek
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) upravuje individuálne pracovnoprávne vzťahy v súvislosti s výkonom závislej práce fyzických osôb pre právnické osoby alebo fyzické osoby a kolektívne pracovnoprávne vzťahy. Tento zákon upravuje aj podmienky vzniku nároku na príspevok na rekreáciu a na športovú činnosť dieťaťa. V nasledujúcom texte si podrobnejšie rozoberieme problémy, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe, týkajúce sa týchto príspevkov nielen z hľadiska Zákonníka práce, ale aj z daňového hľadiska.
  • Článek
Podľa ustanovenia § 8 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) je účtovná jednotka povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov.
Vydané: 09. 02. 2020
  • Článek
Faktúra od poskytovateľa mobilných služieb bola účtovnej jednotke dodaná aj vystavená 6. januára 2020. Zúčtovacie obdobie uvedené na faktúre bolo od 1. decembra 2019 do 31. decembra 2019. Túto faktúru účtovná jednotka zaeviduje až v roku 2020, pričom si uplatní aj daň z pridanej hodnoty (DPH). Na faktúre je uvedený mesačný poplatok bez DPH vo výške 31,67 € a poistka od mobilného operátora vo výške 4 €, ktorá nie je predmetom dane. Aké prípady má účtovná jednotka zaúčtovať do roku 2019?
Vydané: 09. 02. 2020