Je úprava lehoty na vyrubenie dane na Slovensku diskriminačná?

Vydáno: 15 minút čítania

Úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu.

V  čísle 1/2011 časopisu Dane a účtovníctvo v praxi sme sa venovali podobnosti slovenskej a českej úpravy prekluzívnej lehoty na vyrubenie dane. Ohľadom slovenskej úpravy prekluzívnej lehoty je možné nájsť ešte jednu zaujímavú podobnosť so zahraničnou úpravou, tentoraz však nie s českou, ale s holandskou. Táto úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu. Informácia však môže byť zaujímavá aj pre zahraničných daňových rezidentov, ktorí však majú aj príjmy zo Slovenska. Prečo?

Pretože na tieto osoby sa vzťahuje dvakrát dlhšia lehota na vyrubenie dane ako na slovenských rezidentov, ktorí majú príjmy iba zo Slovenska. Lehota na vyrubenie dane je pritom veľmi dôležitá, pretože práve v tejto lehote môže daňový úrad začať daňové konanie – najčastejšie daňovú kontrolu, a na jeho základe potom dodatočne vyrubiť daň. A je veľký rozdiel, či daňový úrad má na dodatočné vyrubenie dane 5 alebo 10 rokov. Nie je táto úprava diskriminačná? Ako sa efektívne brániť proti dodatočnému vyrubeniu dane po uplynutí základnej lehoty na vyrubenie dane? Odpovede na tieto otázky by vám mal poskytnúť tento článok.
 

Lehota na vyrubenie dane

Zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane, teda prekluzívna lehota na vyrubenie dane či rozdielu dane, je na Slovensku upravená v § 45 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“). Ust.

Související dokumenty

Súvisiace články

Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Určenie dane správcom dane
Podanie žiadosti o daňovú úľavu
Sadzby dane určené obcou po novele zákona
Daňová a colná správa od 1. januára 2012 po novom
Predbežné opatrenia v správe daní po zmene zákonom č. 504/2009 Z. z.
Prerušenie výkonu daňovej kontroly z dôvodu realizácie medzinárodnej výmeny informácií - rozsudok SD EÚ
Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, daňových dlžníkov a platiteľov dane
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (VI.)
Procesné pochybenia daňových subjektov

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena sídla spoločnosti
Premlčanie daňových nedoplatkov
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Registrácia na daňovom úrade
Platenie dane z nehnuteľností
Použitie daňových preplatkov
Daňovníkom nájomca
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Lehota na vydanie rozhodnutia
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Oneskorená registrácia pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Elektronické podávanie tlačív na daňovom úrade od 1. 1. 2012
Doručovanie úradných písomností
Obec ako správca trhového miesta
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Pôsobnosť daňových orgánov