Je úprava lehoty na vyrubenie dane na Slovensku diskriminačná?

Vydáno: 15 minút čítania

Úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu.

V  čísle 1/2011 časopisu Dane a účtovníctvo v praxi sme sa venovali podobnosti slovenskej a českej úpravy prekluzívnej lehoty na vyrubenie dane. Ohľadom slovenskej úpravy prekluzívnej lehoty je možné nájsť ešte jednu zaujímavú podobnosť so zahraničnou úpravou, tentoraz však nie s českou, ale s holandskou. Táto úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu. Informácia však môže byť zaujímavá aj pre zahraničných daňových rezidentov, ktorí však majú aj príjmy zo Slovenska. Prečo?

Pretože na tieto osoby sa vzťahuje dvakrát dlhšia lehota na vyrubenie dane ako na slovenských rezidentov, ktorí majú príjmy iba zo Slovenska. Lehota na vyrubenie dane je pritom veľmi dôležitá, pretože práve v tejto lehote môže daňový úrad začať daňové konanie – najčastejšie daňovú kontrolu, a na jeho základe potom dodatočne vyrubiť daň. A je veľký rozdiel, či daňový úrad má na dodatočné vyrubenie dane 5 alebo 10 rokov. Nie je táto úprava diskriminačná? Ako sa efektívne brániť proti dodatočnému vyrubeniu dane po uplynutí základnej lehoty na vyrubenie dane? Odpovede na tieto otázky by vám mal poskytnúť tento článok.
 

Lehota na vyrubenie dane

Zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane, teda prekluzívna lehota na vyrubenie dane či rozdielu dane, je na Slovensku upravená v § 45 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“). Ust.

Související dokumenty

Súvisiace články

Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, daňových dlžníkov a platiteľov dane
Sadzby dane určené obcou po novele zákona
Daňová a colná správa od 1. januára 2012 po novom
Predbežné opatrenia v správe daní po zmene zákonom č. 504/2009 Z. z.
Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Určenie dane správcom dane
Podanie žiadosti o daňovú úľavu
Prerušenie výkonu daňovej kontroly z dôvodu realizácie medzinárodnej výmeny informácií - rozsudok SD EÚ
Plnenia použité na svoje dodávky ako platiteľ (§ 49 ods. 2 zákona o DPH)
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Zákonitosti daňovej kontroly z hľadiska dĺžky jej trvania
Vyhotovenie čiastkového protokolu na vrátenie časti nadmerného odpočtu z neukončenej daňovej kontroly
Informácia k novelám daňového poriadku
Výpoveď svedka v daňovom procese
Vyrubovacie konanie podľa daňového poriadku
Ako postupovať v správe daní po 1. januári 2012
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (1. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena sídla spoločnosti
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Obec ako správca trhového miesta
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Platenie dane z nehnuteľností
Registrácia na daňovom úrade
Daňovníkom nájomca
Pôsobnosť daňových orgánov
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Vymáhanie dane
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Označenie platby spotrebnej dane
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru