Programovým zámerom reformy je Koncepcia reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov. Konečným zámerom je v priebehu niekoľkých rokov zlúčiť daňové orgány a colnú správu do jednej inštitúcie, ktorá by mala na seba neskôr prevziať aj výber poistných odvodov.
Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 1. decembra 2009 nový procesný zákon pre oblasť správy daní, uverejnený v Zbierke zákonov SR pod č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).
Daňový poriadok nadobúda účinnosť 1. januára 2012 a je súčasťou Reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov, ktorá je realizovaná prostredníctvom programu UNITAS. Programovým zámerom tejto reformy je Koncepcia reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov. Konečným zámerom je v priebehu niekoľkých rokov zlúčiť daňové orgány a colnú správu do jednej inštitúcie, ktorá by mala na seba neskôr prevziať aj výber poistných odvodov.
Daňový poriadok od 1. januára 2012 nahrádza zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“).
Od daňového poriadku sa očakáva najmä:
- zvýšenie právnej istoty daňových subjektov – presným špecifikovaním a precizovaním ustanovení zákona,
- odstránenie nejednoznačných a neurčitých pojmov zákona,
- sprehľadnenie podmienok a jednotlivých štádií správy daní najmä jej súčastí, t. j. daňovej kontroly, daňového konania,
- reagovanie správy daní na vývoj a pokrok spoločnosti – využívanie výpočtovej techniky – elektronické doručovanie, elektronická komunikácia daňového subjektu so správcom daní a pod.,
- zvýšenie miery priamočiarosti procesov.
Daňový poriadok a finančná správa
Realizáciou daňového poriadku dôjde k zefektívneniu procesov na strane daňovej správy, vytvorí sa priestor k zvýšeniu daňovej disciplíny realizáciou proaktívneho prístupu daňovej správy v