Daňová kontrola je jednou z rozhodujúcich činností správcu dane v rámci výkonu správy daní, na základe ktorej správca dane zisťuje alebo preveruje základ dane alebo iné skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane, alebo vznik daňovej povinnosti. Daňová kontrola je jedným z procesných nástrojov, ktorým si správca dane má možnosť zistiť, či daňový subjekt správne stanovil daňový základ, či priznaná daň daňovým subjektom v ním podanom daňovom priznaní bola správne vypočítaná v súlade s jednotlivými hmotnoprávnymi daňovými zákonmi.
Daňová kontrola (§ 15) a opakovaná daňová kontrola (§ 15b) sú upravené v zákone č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“). Pri opakovanej daňovej kontrole sa uplatňuje postup upravený v § 15 cit. zákona, t. j. ako pri daňovej kontrole, preto budem v texte používať pojem len daňová kontrola, okrem prípadov, kde bude nevyhnutné použiť aj pojem opakovaná daňová kontrola.
Daňová kontrola je jednou z rozhodujúcich činností správcu dane v rámci výkonu správy daní, na základe ktorej správca dane zisťuje alebo preveruje základ dane alebo iné skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane, alebo vznik daňovej povinnosti. Daňová kontrola je jedným z procesných nástrojov, ktorým si správca dane má možnosť zistiť, či daňový subjekt správne stanovil daňový základ, či priznaná daň daňovým subjektom v ním podanom daňovom priznaní bola správne vypočítaná v súlade s jednotlivými hmotnoprávnymi daňovými zákonmi (napr. zákonom č. 595/2003 Z. z o dani z príjmov v z. n. p. – ďalej len „ZDP“, zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. – ďalej len „zákon o DPH“, jednotlivými zákonmi o spotrebných daniach, zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. – ďalej len „zákon o miestnych daniach“), ako aj iné skutočnosti rozhodujúce pre vyrubenie dane. Daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie tohto účelu, a to nadväzne aj na zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Za daňovú kontrolu sa považuje aj kontrola oprávnenosti vrátenia dane (spotrebné dane) alebo kontrola na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu (daň z pridanej hodnoty) alebo kontrola uplatnenia daňového bonusu (daň z príjmov) alebo kontrola použitia tovaru oslobodeného od dane (spotrebné dane). Ustanovenia zákona o správe daní sa vzťahujú aj na kontrolu uplatňovania zamestnaneckej prémie (daň z príjmov).
Daňovú kontrolu a opakovanú daňovú kontrolu vykonáva správca dane, ktorým je daňový alebo colný úrad alebo obec. Príslušnosť správcu dane ku konkrétnej dani ukladá osobitný hmotnoprávny daňový zákon.
Správca dane, ktorým je daňový úrad môže vykonať daňovú kontrolu osobitne na jednotlivých daniach, a to:
- na dani z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby, alebo závislej činnosti a uplatnení daňového bonusu a zamestnaneckej prémie (v súčasnosti je platný ZDP),
- na dani z pridanej hodnoty vrátane zistení oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu (v súčasnosti je platný zákon o DPH),
- na dani z motorových vozidiel (v súčasnosti je platný zákon o miestnych daniach),
- na dani z prevodu a prechodu nehnuteľností, ak daňová povinnosť vznikla do konca roku 2004 a nezaniklo právo vyrubiť daň (v súčasnosti je ešte platný zákon č. 554/2003 Z. z. o dani z prevodu a prechodu nehnuteľností a o zmene a doplnení zákona č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočník