Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (2. časť)

Vydáno: 30 minút čítania

Pri žiadnom inom úkone správca dane neprichádza k tak bezprostrednému kontaktu s daňovým subjektom ako práve pri výkone daňovej kontroly. V tejto súvislosti zákon o správe daní a poplatkov jednoznačne ustanovuje v povinnosti kontrolovaného daňového subjektu vo vzťahu k zamestnancovi správcu dane. Je dôležité, aby daňový subjekt poznal svoje práva a povinnosti pri výkone daňovej kontroly z dôvodu ich uplatnenia.

(pokračovanie – 1. časť článku)

Práva a povinnosti kontrolovaného daňového subjektu

Pri žiadnom inom úkone správca dane neprichádza k tak bezprostrednému kontaktu s daňovým subjektom, ako práve pri výkone daňovej kontroly. V tejto súvislosti zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní a poplatkov“) jednoznačne ustanovuje v § 15 ods. 5 práva a v odseku 6 tohto ustanovenia povinnosti kontrolovaného daňového subjektu vo vzťahu k zamestnancovi správcu dane. Je dôležité, aby daňový subjekt poznal svoje práva a povinnosti pri výkone daňovej kontroly z dôvodu ich uplatnenia. Ide o tieto práva:

  • Na predloženie služobného preukazu zamestnancov správcu dane a písomného poverenia na výkon daňovej kontroly. Písomné poverenie na vykonanie daňovej kontroly pred začatím daňovej kontroly vydáva riaditeľ daňového úradu, v ktorom určí konkrétnych zamestnancov daňového úradu, ktorí kontrolu vykonajú (kontrolná skupina).
  • Byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami, t. j. daňový subjekt rozhoduje, kto sa zúčastní rokovaní.
  • Predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia, najneskôr v lehote, v ktorej kontrolovaný daňový subjekt je oprávnený písomne sa vyjadriť k protokolu z daňovej kontroly, teda do ôsmich pracovných dní odo dňa doručenia protokolu. Zmeškanie lehoty nemožno odpustiť. Aj keď sa javí, že tieto lehoty sú v neprospech daňového subjektu, je potrebné zdôrazniť, že správca dane je zo zákona limitovaný lehotou, v ktorej má ukončiť daňovú kontrolu. Podľa § 15 ods. 17 a 18 zákona o správe daní a poplatkov správca dane ukončí daňovú kontrolu do šiestich mesiacov odo dňa jej začatia. Orgán najbližšie nadriadený správcovi dane môže lehotu v zložitých prípadoch pred jej uplynutím primerane predĺžiť, najviac však o šesť mesiacov, a ak ide o daňovú kontrolu zahraničných závislých osôb, ktoré vyčísľujú rozdiel základu dane podľa osobitného zákona, najviac o 12 mesiacov. Ak vykonáva daňovú kontrolu Daňové riaditeľstvo SR (DR SR), Colné riaditeľstvo SR (CR SR), príslušným orgánom na predĺženie lehoty je MF SR. Ak správca dane alebo DR SR alebo CR SR nemôže daňovú kontrolu ukončiť do šiestich mesiacov odo dňa jej začatia, a ak táto lehota bola orgánom najbližšie nadriadeným alebo MF SR predĺžená, je povinný o tom s uvedením dôvodov písomne upovedomiť kontrolovaný daňový subjekt. Aj keď zákon neukladá, do kedy má správca dane o predĺžení lehoty upovedomiť daňový subjekt, z vyššie uvedených ustanovení je zrejmé, že keď pred uplynutím lehoty má byť rozhodnuté o predĺžení lehoty, tak daňový subjekt pred uplynutím lehoty by mal byť upovedomený o predĺžení lehoty na ukončenie daňovej kontroly. Podľa čl. 2 Ústavy SRŠtátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon“,zákon o správe daní a poplatkov nespája právny dôsledok alebo sankciu za nedodržanie tejto lehoty a zároveň neurčuje ani rozsah výkonu daňovej kontroly, ktorý by mohol ovplyvniť lehotu na jej ukončenie. Vzhľadom na uvedené a na to, že ide o procesné lehoty, ktorých účelom je zabezpečiť, aby správny orgán ukončil daňovú kontrolu včas a bez zbytočných prieťahov, správca dane je povinný tieto lehoty zo zákona dodržiavať.
  • Nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu v súvislosti s daňovou kontrolou vykonávanou u kontrolovaného daňového subjektu, čo mu na základe obsahu zápisnice umožňuje predkladať dôkazy a kvalifikovane sa k nim vyjadriť.
  • Klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní. Správca dane by mal zaslať kontrolovanému daňovému subjektu doporučene a

Související dokumenty

Súvisiace články

Plnenia použité na svoje dodávky ako platiteľ (§ 49 ods. 2 zákona o DPH)
Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Zákonitosti daňovej kontroly z hľadiska dĺžky jej trvania
Vyhotovenie čiastkového protokolu na vrátenie časti nadmerného odpočtu z neukončenej daňovej kontroly
Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, daňových dlžníkov a platiteľov dane
Informácia k novelám daňového poriadku
Výpoveď svedka v daňovom procese
Vyrubovacie konanie podľa daňového poriadku
Ako postupovať v správe daní po 1. januári 2012
Predbežné opatrenia v správe daní po zmene zákonom č. 504/2009 Z. z.
Daňová kontrola a opakovaná daňová kontrola (1. časť)
Nazeranie do spisov a evidencia daní daňového subjektu u správcu dane
Zákon o správe daní a poplatkov po zavedení eura
Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Postup pri daňovej kontrole
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť
Procesný postup správcu dane
Platenie dane z nehnuteľností
Daňovníkom nájomca
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Obnova konania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Vymáhanie dane