Ako riešiť súbeh činnosti konateľa na Slovensku a výkonu závislej činnosti alebo samostatne zárobkovej činnosti v inom členskom štáte podľa Nariadení a podľa príslušných slovenských predpisov a ako správne určiť, do ktorého systému bude táto osoba odvádzať poistné? Správne určenie aplikovateľnej legislatívy a systému, do ktorého bude z obidvoch činností odvádzané poistné, nie je na prvý pohľad evidentné.
Mnohé zahraničné spoločnosti, ktoré zakladajú na území Slovenskej republiky dcérske spoločnosti s ručením obmedzeným, menujú do funkcií konateľov týchto spoločností svojich zahraničných zamestnancov. Často sa tiež stretávame s tým, že zahraničná samostatne zárobkovo činná osoba (ďalej iba „SZČO“) si založí na území Slovenska spoločnosť s ručením obmedzeným a stane sa jej konateľom. K obdobným situáciám dochádza aj v opačnom smere, t. j. že sa slovenský zamestnanec stane konateľom v spoločnosti s ručením obmedzeným v inej členskej krajine EÚ alebo, že si slovenská SZČO založí v zahraničí spoločnosť s ručením obmedzeným a stane sa jej konateľom.
V takých prípadoch je nutné riešiť, v ktorom štáte bude taká osoba povinná hradiť poistné na sociálne a zdravotné poistenie. Táto situácia je riešená v tzv. koordinačných nariadeniach, t. j. v Nariadení Rady (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (ďalej iba „Nariadenie“) a nariadením Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá k nariadeniu (ES) č. 883/2004 (ďalej iba „Vykonávacie nariadenie“).
Cieľom tohto článku je rozobrať situáciu súbehu činnosti konateľa na Slovensku a výkonu závislej činnosti al