Koncepcia reformy daňovej a colnej správy a jej vplyv na rekodifikáciu zákonov

Vydáno: 28 minút čítania

Koncepcia predstavuje komplexné zmeny zjednotenia výberu v oblasti daňovej a colnej správy, Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní, ako aj ďalších dotknutých orgánov verejnej správy. Ide o prvú prestavbu zjednotenia daní cla a poistných odvodov – reformu daňového a colného systému, ako aj poistných odvodov, ktoré u nás začali fungovať od roku 1993, a ktoré si po takmer dvadsiatich rokoch fungovania vyžadujú prestavbu z hľadiska organizačného a technického. V čom sa očakáva prínos reformy sa okrem iného čitateľ dozvie z príspevku autorov.

 

Úvod k pripravovanej reforme

Reformu na základe pracovného materiálu „Koncepcia daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných fondov“ (ďalej len „Koncepcia“), ktorá je realizovaná prostredníctvom programu UNITAS (z latinského slova „jednota“), a predložilo ju Ministerstvo financií SR, schválila vláda SR v máji 2008. Jej schválením bola zahájená realizácia reformy daňovej a colnej správy (ďalej len „Reforma“) s postupným zjednotením procesov výberu daní, ciel a poistných odvodov v Slovenskej republike.

Koncepcia predstavuje komplexné zmeny zjednotenia výberu, a preto sa pristupuje k realizácii zmien v oblasti daňovej a colnej správy, Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní, ako aj ďalších dotknutých orgánov verejnej správy v niekoľkých etapách rozdelených do niekoľko rokov, a to od roku 2012 až do roku 2014, kedy by mala byť Koncepcia tak ako bola schválená, ukončená.

Ide o prvú prestavbu zjednotenia daní cla a poistných odvodov – reformu daňového a colného systému, ako aj poistných odvodov, ktoré u nás začali fungovať od roku 1993, a ktoré si po takmer dvadsiatich rokoch fungovania vyžadujú prestavbu z hľadiska organizačného a technického u všetkých dotknutých organizácií a za účelom ich vzájomného prepojenia s cieľom zjednotenia daní, ciel a poistných odvodov. Od roku 1993 jednotlivé organizácie, ktorých sa reforma priamo dotýka, prešli aj počas takmer dvadsiatich rokov organizačnými zmenami, ktorých výsledkom bolo aj čiastočné prepojenie týchto organizácií, ale však tieto zmeny nedosiahli takú úroveň, aká je navrhovaná reformou daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných fondov.

Účelom Koncepcie je realizovať reformu daňovej a colnej správy a poistných odvodov tak, aby bola efektívna (zníženie vlastných nákladov) a účinnejšia z pohľadu výberu štátnych príjmov s cieľom zjednodušenia procesov a odstránenie zbytočnej byrokracie a neúmerného zaťaženia daňových subjektov. Reforma daňovej správy umožní daňovým subjektom podávanie daňových priznaní na ktoromkoľvek daňovom úrade alebo jeho pracovisku bez ohľadu na miestnu príslušnosť správcu dane a rovnako aj iné podania (napr. odvolanie, sťažnosť, námietka, žiadosť o odpustenie sankcie) na ktoromkoľvek daňovom úrade, ďalej podávanie týchto podaní elektronickou formou všetkým správcom dane vrátane obcí a zlepší odhaľovanie a postihovanie subjektov, ktoré sa plateniu daní vyhýbajú. Túto úlohu je možné implementovať aj do ostatných oblastí, a to do oblastí výberu ciel a do oblasti výberu poistných fondov.

Súčasťou Reformy je aj informatizácia spoločnosti s cieľom umožniť občanovi v styku s orgánmi verejnej správy používať elektronickú komunikáciu ako plnohodnotnú alternatívu písomného styku a zabezpečiť prepojenie informačných systémov inštitúcií verejnej správy tak, aby bola dosiahnutá plná elektronizácia výmeny informácií u občanoch a podnikateľských subjektoch, čím sa zároveň odstráni predkladanie dokumentov viacerým inštitúciám verejnej správy. Dobudovaním prepojených informačných systémov pri poskytovaní jednotlivých druhov služieb a vytvorením kvality poskytovaných služieb sa predpokladá zvýšenie úrovne poskytovaných služieb.

Prínos reformy daňovej a colnej správy sa prejaví v podobe úspory nákladov, dosiahne sa komplexnejší prehľad o vývoji verejných financií, zníži sa byrokracia a dôjde k zvýšeni

Související dokumenty

Súvisiace články

Daň z nehnuteľností a úprava tejto dane obcou
Plnenia použité na svoje dodávky ako platiteľ (§ 49 ods. 2 zákona o DPH)
Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Nariadenie o zániku daňového nedoplatku v súvislosti s daňou z príjmov
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. 1. 2018 a od 1. 1. 2019 (2. časť)
Určenie vecnej a miestnej príslušnosti správcu dane
Elektronická komunikácia daňového subjektu so správcom dane od 1. 1. 2018 a od 1. 7. 2018
Zákonitosti daňovej kontroly z hľadiska dĺžky jej trvania
Novely zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením COVID-19
Odpustenie dane z nehnuteľností na rok 2019
Žaloba proti rozhodnutiam finančnej správy podľa novej úpravy Správneho súdneho poriadku (1. časť)
Žaloba proti rozhodnutiam finančnej správy podľa novej úpravy Správneho súdneho poriadku (2. časť)
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. 1. 2018 a od 1. 1. 2019 (1. časť)
Vyhotovenie čiastkového protokolu na vrátenie časti nadmerného odpočtu z neukončenej daňovej kontroly
Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, daňových dlžníkov a platiteľov dane
Informácia k novelám daňového poriadku
Určenie priemerného počtu zamestnancov pre výpočet ukazovateľa produkcie odpadu
Výpoveď svedka v daňovom procese
Novela zákona o elektronickej registračnej pokladnici

Súvisiace otázky a odpovede

Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Platenie dane z nehnuteľností
Daňovníkom nájomca
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Vymáhanie dane
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Elektronické podávanie tlačív na daňovom úrade od 1. 1. 2012
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Použitie daňových preplatkov
Premlčanie daňových nedoplatkov
Zmena sídla spoločnosti
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom