Od 1. januára 2021 dochádza v zákone č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH") k rozšíreniu možností zníženia základu DPH podľa článku 90 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len "smernica o DPH"). Ide o reakciu na výklad tohto ustanovenia vplývajúci z judikatúry Súdneho dvora EÚ.
Z ustálenej judikatúry vyplýva záver, že v súlade so zásadou neutrality DPH členské štáty EÚ umožnia opravu základu dane z nezaplatenej pohľadávky, pri ktorej skutočnosť, že nebude zaplatená, je definitívnej povahy, resp. z okolností každého jednotlivého prípadu možno s vysokou mierou pravdepodobnosti predpokladať, že zaplatená nebude.
Ak platiteľ, ktorého pohľadávka nebola zaplatená, pristúpi k oprave základu dane a dane, t.j. štát mu bude povinný vrátiť sumu predtým odvedenej dane, pričom na druhej strane buď bude právne nemožné získať túto sumu od dlžníka (prípady, keď dlžník nie je platiteľom alebo si neuplatnil odpočítanie dane), alebo bude dochádzať k situáciám, že dlžník síce opraví odpočítanú daň, ale ju nezaplatí, nakoľko bude platobne neschopný; k tomuto riziku prispievajú niektoré skutočnosti, predovšetkým nízka platobná disciplína.
Nová právna úprava zohľadňuje aj riziko spojené s právom opraviť základ dane a daň, ktoré predstavuje zneužívanie tohto mechanizmu platiteľmi, napr. na základe predchádzajúcej dohody, respektíve na základe fiktívnych obchodov.
Tento inštitút sa bude môcť uplatniť len pri dodaniach tovaru a služby v SR, v cene ktorých bola platiteľom dane uplatnená DPH.
Oprava základu dane podľa smernice o DPH
Článok 90 smernice o DPH ustanovuje v odseku 1 povinnosť zaviesť do vnútroštátneho práva mechanizmus opravy základu dane v prípadoch zrušenia, odmietnutia, úplného alebo čiastočného nezaplatenia alebo zníženia ceny po dodaní tovaru alebo služby za podmienok, ktoré si tieto členské štáty ustanovia. Podľa odseku 2 tohto článku sa však členské štáty môžu v prípade úplného alebo čiastočného nezaplatenia odchýliť od odseku 1.
Súdny dvor EÚ vo svojej judikatúre spresnil význam tejto možnosti v tom zmysle, že je založená na myšlienke, že nezaplatenie protihodnoty môže byť za určitých okolností a z dôvodu právnej situácie, ktorá existuje v dotknutom členskom štáte, ťažké overiť alebo môže byť len dočasným stavom, avšak vo svetle zásady neutrality ju nie je možné vykladať tak, že na jej základe možno absolútne vylúčiť právo platiteľa dane znížiť základ dane v prípade, keď mu jeho odberateľ alebo tretia strana nezaplatili za dodanie tovaru alebo služby.
Možnosť odchýliť sa od vykonania opravy základu dane v prípade úplného alebo čiastočného nezaplatenia protihodnoty ustanovenú článkom 90 ods. 2 smernice o DPH možno chápať výlučn