Otázky a odpovede v súvislosti s daňovou kontrolou

Vydáno: 14 minút čítania

Článok sa venuje niektorým vybraným prípadom, ktoré vznikajú pri daňovej kontrole a v súvislosti s daňovou kontrolou.

? Otázka č. 1:

Možno považovať daňovú kontrolu za riadne začatú v prípade, keď správca dane začal daňovú kontrolu po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly?

Podľa ust. § 46 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) daňová kontrola nesmie začať po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole.

Ak správca dane začal daňovú kontrolu napr. na 41. deň od doručenia oznámenia o daňovej kontrole, je táto daňová kontrola nezákonná a jej výsledok nemôže nadobudnúť právne účinky.

Podľa nášho názoru správca dane mal bezodkladne po zistení tejto skutočnosti písomne oznámiť daňovému subjektu, že daňová kontrola bola začatá po uplynutí zákonnej lehoty ustanovenej v § 46 ods. 1 daňového poriadku, t. j. jej začatie bolo nezákonné. Rozhodnutie sa v tomto prípade nevy­dáva.

Zároveň táto skutočnosť neznamená, že kontrolu nemôže začať znova. Správca dane vydá nové oznámenie o začatí daňovej kontroly na to isté zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola nesprávne začatá z dôvodu nedodržania 40-dňovej lehoty od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly.

Tiež nejde o opätovnú kontrolu, vzhľadom na skutočnosť, že riadna daňová kontrola nebola ukončená, pretože nebola začatá v ustanovenej lehote. Na vykonanie opätovnej daňovej kontroly musí byť splnená jedna z podmienok uvedených v § 44 ods. 4 daňového poriadku a nedodržanie zákonnej 40-dňovej lehoty na začatie daňovej kontroly medzi nimi nie je uvedená.

Související dokumenty

Súvisiace články

Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Vyrubovacie konanie podľa daňového poriadku
Prerušenie výkonu daňovej kontroly z dôvodu realizácie medzinárodnej výmeny informácií - rozsudok SD EÚ
Dokazovanie vo vyrubovacom konaní podľa daňového poriadku
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Zákonitosti daňovej kontroly z hľadiska dĺžky jej trvania
Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly
Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Procesné pochybenia daňových subjektov

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Platenie dane z nehnuteľností
Daňovníkom nájomca
Postup pri daňovej kontrole
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Vymáhanie dane
Obnova konania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť
Procesný postup správcu dane