Článok sa venuje niektorým vybraným prípadom, ktoré vznikajú pri daňovej kontrole a v súvislosti s daňovou kontrolou.
? Otázka č. 1:
Možno považovať daňovú kontrolu za riadne začatú v prípade, keď správca dane začal daňovú kontrolu po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly?
Podľa ust. § 46 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) daňová kontrola nesmie začať po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole.
Ak správca dane začal daňovú kontrolu napr. na 41. deň od doručenia oznámenia o daňovej kontrole, je táto daňová kontrola nezákonná a jej výsledok nemôže nadobudnúť právne účinky.
Podľa nášho názoru správca dane mal bezodkladne po zistení tejto skutočnosti písomne oznámiť daňovému subjektu, že daňová kontrola bola začatá po uplynutí zákonnej lehoty ustanovenej v § 46 ods. 1 daňového poriadku, t. j. jej začatie bolo nezákonné. Rozhodnutie sa v tomto prípade nevydáva.
Zároveň táto skutočnosť neznamená, že kontrolu nemôže začať znova. Správca dane vydá nové oznámenie o začatí daňovej kontroly na to isté zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola nesprávne začatá z dôvodu nedodržania 40-dňovej lehoty od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly.
Tiež nejde o opätovnú kontrolu, vzhľadom na skutočnosť, že riadna daňová kontrola nebola ukončená, pretože nebola začatá v ustanovenej lehote. Na vykonanie opätovnej daňovej kontroly musí byť splnená jedna z podmienok uvedených v § 44 ods. 4 daňového poriadku a nedodržanie zákonnej 40-dňovej lehoty na začatie daňovej kontroly medzi nimi nie je uvedená.