Poskytnutie daňovej úľavy daňovému subjektu

Vydáno: 20 minút čítania
Príslušný správca dane môže rozhodnúť o poskytnutí daňovej úľavy daňovému subjektu. Pritom daňový subjekt si musí podať žiadosť. Uvedená žiadosť musí byť doložená dôkazmi, ktoré odôvodňujú jej opodstatnenosť. O poskytnutí úľavy na daní vydáva správca dane rozhodnutie. Rozhodnutie správcu dane musí byť daňovému subjektu riadne doručené a obsahovať obligatórne obsahové náležitosti dané právnou úpravou.
 
Predpoklady pre úľavu alebo odpustenie daňového nedoplatku
Príklad č. 1:
Daňový subjekt predložil správcovi dane žiadosť o úľavu na dani, ktorú odôvodnil tým, že zaplatením dane riadne a včas by ohrozil svoju výživu a taktiež výživu svojich maloletých nezaopatrených detí, ktoré s ním žijú v spoločnej domácnosti v danom prípade. Pritom ku svojej žiadosti nepriložil jednotlivé dôkazy, a to z dôvodu, že tieto predloží v priebehu konania o svojej žiadosti. Taktiež argumentoval, že správca dane by mal konať urýchlene a vzhľadom na jeho zlú finančnú situáciu má na poskytnutie úľavy na dani právny nárok, teda správca dane mu musí vyhovieť. Správca dane ale vyzval daňový subjekt na predloženie dôkazov v prílohe ku žiadosti. Konal v tomto prípade správca dane v súlade s platným právom?
Správca dane môže povoliť úľavu na dani alebo odpustiť úhradu daňového nedoplatku len na základe žiadosti daňového dlžníka, ktorá je mu adresovaná. V § 70 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) sa neuvádzajú jednotlivé obsahové náležitosti takejto žiadosti, jej obsah však možno vyvodiť z daného ustanovenia, nakoľko daňový dlžník musí preukázať, že by vymáhaním daňového nedoplatku bola vážne ohrozená výživa daňového dlžníka alebo osôb odkázaných na jeho výživu. Splnenie tejto zákonnej podmienky je daňový dlžník povinný preukázať.
V kontexte uvedených súvislostí preto nepostačuje, že daňový dlžník uvedie v žiadosti dôvody, prečo nemôže okamžite uhradiť daňový nedoplatok, ale musí ich taktiež preukázať aj potrebnými dôkaznými prostriedkami, pričom pre pojem „dôkaz“ sa aj v tomto prípade použije extenzívne hľadisko pre vymedzenie tohto pojmu, ktoré je platné pre celé daňové konanie. Podľa uvedeného hľadiska ustanoveného v § 24 ods. 4 daňového poriadku možno za dôkaz považovať všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane a čo nie je získané v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Preto môže ísť aj o také dôkazné prostriedky, ktoré v § 24 ods. 4 daňový poriadok pri demonštratívnom výpočte dôkazov výslovne neustanovuje, napríklad audiovizuálny záznam, ktorý má výpovednú hodnotu.
Pre posudzovanie dôkazných prostriedkov, ktoré daňový dlžník priložil ku svojej žiadosti je potrebné dodať, že pre ich posudzovanie platia všeobecné zásady daňového poriadku určené pre dôkazné konan

Související dokumenty

Súvisiace články

Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Predbežné opatrenie a jeho využitie
Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024 (II.)
Zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, daňových dlžníkov a platiteľov dane
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Podanie žiadosti o daňovú úľavu
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Úprava rozhodovania správcu dane v prípade autoremedúry
Jednotlivé zásady uplatňované pri daňovej správe
Vznik a riešenie predbežnej otázky
Rozhodovanie odvolacieho orgánu o podanom odvolaní
Právna úprava zastupovania daňového subjektu
Odklad platenia dane daňovým subjektom
Predpoklady pre určovanie dane podľa pomôcok v daňovom procese
Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Postup a spôsob podania pri správe daní po novele (II.)
Novely daňového poriadku v roku 2023

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena sídla spoločnosti
Daňovníkom nájomca
Platenie dane z nehnuteľností
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Vymáhanie dane
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Označenie platby spotrebnej dane
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Použitie daňových preplatkov
Nepodanie čiastkového priznania na zánik daňovej povinnosti
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu

Súvisiace predpisy

305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v znení neskorších predpisov
513/1991 Zb. Obchodný zákonník
Zákon NR SR č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty
105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z.
467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh
211/2003 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh